Annons:
Etikettvirkning
Läst 4675 ggr
DesireEsmeralda
2010-12-13 14:34

Ta bort första raden; Virkning.

Jag har virkat en halsduk med ränder på längden. Nu när jag nästan är klar ser jag att jag har virkat för många/täta fm på första varven vilket gör att den är svagt rundad/vågig på en sidan. (virkade mossmönster, vilket jag aldrig gjort förut och dessutom i svart så jag såg inte riktigt vart jag skulle sätta nålen innan jag vant mig). Nu till frågan:

Kan man på något sätt ta bort de första raderna i en virkning? Hur gör man isf för att det inte ska repas upp och se snyggt ut? Antar att det inte går, men hoppas. ;)

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Annons:
DesireEsmeralda
2010-12-13 14:36
#1

Om det inte går, kanske det går att rätta till lite om jag blöter och nålar upp den. Men hur blir det när man tvättar den framöver? Måste man nåla upp den varje gång då? Är gjord i merinoull.

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

AmeliaH
2010-12-14 11:25
#2

Nu är inte jag så jätteduktig på virkning, men skulle det inte kunna gå att repa upp den biten och sedan virka om den, från botten så att säga, om det finns tillräckligt med garn? Går att göra med stickning så det borde ju inte vara en omöjlighet när det gäller virkning, de maskorna är ju mer "fristående" än stickade maskor.

Vet inte om det finns något här http://www.garnstudio.com/lang/se/video.php om det, men de har iaf en massa instruktionsvideos om virkning. :)

DesireEsmeralda
2010-12-14 13:36
#3

Tack! Ska kolla garnstudio och sen provvirka en bit och prova det du sa. Ska gå till garnaffären i dagarna, så jag får fråga då om jag inte hittar nåt på internet. =)

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

parsley
2010-12-14 20:21
#4

Kan du klippa av det som blivit fel och virka en ny kant?

parsley
2010-12-14 20:21
#5

Kan du klippa av det som blivit fel och virka en ny kant?

DesireEsmeralda
2010-12-18 12:37
#6

#4 Jag vet inte riktigt hur man gör det bara. =/

Frågade på garnaffären men de kunde inte komma på hur jag skulle göra det heller. Funderade på att göra en fm-rad runt hela halsduken och dra ihop den så där det blivit för mkt. Men bestämde mig till slut för att strunta i det. Det syns inte så väl så det får vara så. =)

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Annons:
[SusanneKs]
2010-12-18 14:12
#7

Antagligen det bästa valet. Om du skulle försöka repa upp (ett riktigt petgöra!) genom att dra garnet i hela sin längd i varenda maska så blir garnet utslitet fort när det är gjort av merinoull. Eventuellt skulle man kunna krympa den vågiga kanten något, men det är osäkert hur snyggt det blir.

Är kanten störande skulle du kunna dra ihop den med en tråckling.

DesireEsmeralda
2010-12-20 11:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Tråckla tänkte jag inte på! Det hade ju funkat bra. Nu har jag redan packat in den som julklapp, så den får se ut som den gör, annars kan jag ju göra det i efterhand om jag stör mig på det. Men bra att veta framöver om det skulle hända nåt liknande igen. Glömde tyvärr att fota arbetet, men får göra det med i efterhand då. Tungan ute Här är den anda bilden jag tagit, så man ser färgerna och mossvirkninen.

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Upp till toppen
Annons: