Annons:
Etikettstickning
Läst 4573 ggr
Lillhy
2010-11-25 15:16

Hjälp med sjal!

Hej!

Jag har börjat sticka sjalen (http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=126&d_id=28&lang=se) och jag tycker att kanten som ökas blir så ful. Jag ökar sista maskan på vart fjärde avigt varv och räknar den ökade maskan som en rät, vilket betyder att jag stickar aviga fram till den sista maskan och räknar den som två. Kanske är det fel? Borde jag istället göra en rät och sedan öka med hjälp av den sista maskan eller hur kan det vara tänkt?

Är nybörjare på det här med stickning, så hjälp mottas MYCKET tacksamt!!

Annons:
parsley
2010-11-25 15:21
#1

De yttersta maskorna på varje varv, dvs första och sista maskan, brukar  vara kantmaskor. Ökningar och minskningar görs i maskan innanför kantmaskan för att kanten inte ska bli trappstegsformad.

Just den modellen du stickar är lite ovanlig eftersom den har två kantmaskor. Detta för att kanten inte ska rulla sig. De två yttersta maskorna på varje varv stickas rätt. Du gör alltså ökningarna precis innanför dessa två maskor.

Lillhy
2010-11-25 15:29
#2

Åh, vilket bra svar! Tack för snabb hjälp! Här ska göras om!! Tungan ute

Lillhy
2010-11-25 15:50
#3

Fast nu inser jag att det blev lite svårare… Hur ökar man egentligen när man håller på med aviga? Förut, när jag ökade de räta, stickade jag först i bakre maskbågen och sen i främre. Smidigt, men hur gör jag nu??

parsley
2010-11-25 16:22
#4

Vanligtvis brukar man öka på rätsidan och då är det ju smidigt att sticka i främre och bakre maskbågen.

Ökningar kan göras på lite olika sätt t ex

  • genom att sticka både i främre och bakre maskbågen
  • genom att göra omslag, dvs en ögla av garnet
  • genom att plocka upp en maska från fg varv och sticka den

Jag skulle testa alt 1 i första hand.

Amerikanska Lionbrand har en stickskola med tydliga bilder på sin hemsida. Punkterna 12-15 handlar om ökningar increase.

http://cache.lionbrand.com/cgi-bin/faq-search.cgi?store=/stores/eyarn&learnToKnit=1

Upp till toppen
Annons: