Annons:
Etikettnålbindning
Läst 6922 ggr
hindul
12/5/10, 1:04 AM

De sover i garnkorgen...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På bilden är det Hildur som ligger där. Visst är hon vacker?! "Hildur den sköna" brukar jag kalla henne.

Hildur står högst i rang av mina tre katter, för hon är äldst. Den rangordning de själva upprättat, alltså. De två korthåriga bondkatterna jag också har, är syskon och drygt 3 år yngre. Cesar, "lille Prins" kallad, tycker sååå mycket om Hildur! Helst skulle han vilja ligga nära henne och gosa med hennes mjuka päls, men det tillåter inte hon riktigt. Men när hon lämnar garnkorgen kommer Cesar genast springande och nosar igenom platsen och lägger sig där och myser.

Asta, som är lägst i rang, gillar också att ligga i garnkorgen, men bättre är att knycka mina garnnystan när jag stickar!
Ibland hoppar hon upp i garnkorgen och hämtar ett nystan också, som hon sedan bär omkring i lägenheten och ligger och håller ömt med sina små tassar omkring. Vissa gånger har jag iakttagit henne när hon kilar fram och tillbaka och flyttar nystan från korgen och till något annat ställe i lägenheten, ofta till mattan i den lilla trånga, mörka hallen utanför badrummet. Där samlar hon nystanen i en hög, av någon anledning. Ett väldigt bestyr har hon med att flytta dem.

Men allra bäst är handnystade nystan, som rullar! Det har hänt många gånger att hela lägenheten varit ett enda virrvarr av garn, sträckt mellan olika möbler. Genom flera rum! I precis lagom höjd för mig, för att trassla in fötterna i…

Annons:
Helenaf76
12/6/10, 9:51 AM
#1

Dessa älskade katter! Visst är de underbara!! Har själv en siames och en balines som älskar att leka med mina nystan. Är dock lite rädd att de ska tugga i sig garn, kan ju bli livshotande, så de får bara leka med dem under uppsikt

hindul
12/6/10, 11:51 PM
#2

Ja, det är lurigt det där med garn. Jag brukar ha garnkorgen övertäckt, både för att de inte ska komma åt garnet och för att jag ska slippa katthår i varenda nystan!
Ibland är kissarna luriga och lyckas komma åt garnet ändå och ibland har jag ju ärende till korgen, och då är de snabba att hänga på.

Joystick
1/4/11, 7:03 PM
#3

Katter är HÄRLIGA djur!

Jag stickar inte något nu men broderar. Har också långhåriga katter.

I alla mina broderade alster finns det definitivt katthår.

Katten Sigge ligger GÄRNA i mattes knä när hon broderar. För det mesta går det bra men.. ibland så får jag skälla lite på honom då han försöker ta garnet av mig .

Simson
1/4/11, 9:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Mina "gamla" katter gick det bra att sticka med. Att ha garner framme och så. De yngre förmågorna har inte samma "talang" då de biter av garnerna. Vet inte hur många gånger jag fått Skarva arbeten?! En klänning höll inte ens bli färdig pga alla ihopskarvningar. Här är Simson i sitt sätt att se handarbeten…ett bra ställe att mysa på… Skrattande

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Simson
1/4/11, 9:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

De unga tar sig in i allt! Även i plastlådor med lås! Skrattande

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

smilax
1/12/11, 6:11 PM
#6

Känner igen det där med katter som gillar garnSkrattande. Har själv fyra katter och det händer att de hjälper till om jag virkar eller nålbinder. Men jag är rädd för att lämna dem själva med garn för den yngsta damen Safir leker rätt vilt med nystanen och förra veckan hittade jag henne under vardagsrumsbordet intrasslad i ett nystan med garn hårt om halsen, hon höll på att strypa sig själv. Hade jag inte hittat henne vet jag inte vad som hänt. Frasse däremot tuggar i sig garn, snören och liknande. För ett par år sedan åt han upp ett tjockt skosnöre som fastnade i magen på honom så vi fick ta en sväng till veterinären. Han fick kontrastvätska för att kolla tarmen och som tur var gick till slut allt rakt igenom. Men det kostade mig 3000 kr och det var med försäkring. Så var rädda om era små älsklingar när garnet är framme.

Att Asta släpar runt garnnystan på det sättet låter som hon bäddar för kattungar, nystanen är hennes små bebisarSkrattande

Annons:
hindul
1/13/11, 10:44 PM
#7

#6 Ja, det har du rätt i, så där kan ju nyblivna kattmammor hålla på med sina ungar. Det har jag inte tänkt på… Fast jag tycker Asta är som en stor kattunge själv - spinner så fort man rör vid henne, jagar allt som rör sig, jamar inte, utan piper och så är hon så där lite klumpig och nästan vinglig i sitt rörelsemönster. Och väldigt, väldigt söt!

Men fy så otäckt med din Safir som trasslade in sig!!

#5 Är de inte otroliga?! Inte utbrytarkungar, utan inbrytarkungar!

sofiemargareta
1/15/11, 1:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Har oxå 3 katter.Inte alltid så lätt o kombinera med handarbete!!!SkrattandeVirkar bla.trasmattor o remsorna(mattlasorna) e ju väldigt lockande att leka med!

hindul
1/15/11, 2:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ja, det är mysigt men tålamodsprövande när de vill hjälpa till med handarbetet. … eller baket eller blomplanteringen…!

Här är min Hildur när hon hjälper mig att sticka.

hindul
2/11/11, 3:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Trängsel i garnkorgen.

hindul
2/11/11, 3:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Kikar fram ur garnkorgen!

Upp till toppen
Annons: