Annons:
Etikettbroderi
Läst 8789 ggr
Taci
12/21/10, 9:43 PM

Nybörjarfrågor om korsstygn

Hej!:)

Jag är lite sugen på att prova på korsstygn. Men jag har lite frågor till er kunniga här inne så det blir lite lättare för mig!

- jag har garnet Catania, är det bra till korsstygn?

- var köper jag tyget man broderar på, det där rutiga.. O vad heter det?

- annat som är Nödvändigt förutom nål..?

Andra bra tips, gärna på inköpsställen också:)

Tack!

Annons:
vickan1976
12/21/10, 10:26 PM
#1

Garnet vet jag inget om, men väven du broderar på kallas aidaväv. Tänk på att ha en trubbig brodreinål. Om du tar med dig ditt garn till butiken så kan de nog hjälpa dig med vilken storlek du ska ha på väven. Den finns olika tät mellan "rutorna".

Panduro har nog en del, vet inte hur kunniga de är, men där kan du kanske få hjälp.

Lycka till!

parsley
12/22/10, 10:55 AM
#2

Garnet Catania

100% Bomull/Cotton
Stickfasthet på stickor 2,5-3,5
36varv 26maskor =10cm
ca50g=ca 125m

är ett ganska kraftigt bomullsgarn, lite åt grytlappshållet. Ska man brodera korsstygn med det så får man brodera på ganska grov väv så det blir stora korsstygn.

Korsstygn sys antingen på aidaväv som är ett speciellt tyg med hål och rutor, där man brukar sy ett stygn per ruta. Man kan även sy på sk räknelinne där man syr varje stygn över ett visst antal trådar, t ex 2 eller 3.

Vill man sy korsstygn på "vanligt" tyg så kan man använda stramalj medtydliga trådar. När broderiet är färdigt så tar man bort stramaljen.

Till korsstygnsbroderier används ofta moulinegarn. Det är ett bomullsgarn som består av sex deltrådar och som är lätt att dela. Ofta syr man med 1-3 deltrådar av garnet.

Om du tittar under broderi under tråden användbara länkar här på sidan så hittar du återförsäljare. Det brukar även finnas broderimaterial på Tradera och på loppisar.

ica86
1/26/11, 11:59 AM
#3

jag brukar beställa mina broderier från www.margaretha.se  Du kan även beställa katalog hos dem :D

För då får man tråd, väv och nål på de..

Träden är oftast moulinegarn

Jag köper även på tradera om ja hittar något läckert..

Upp till toppen
Annons: