Annons:
Etikettstickning
Läst 4208 ggr
theMaggan04
1/14/11, 4:37 PM

Behöver tips till mitt ögonfransgarn...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom över två billiga nystan (50g vadera) kritvitt ögonfrans-/pälsgarn men vet inte riktigt vad jag ska hitta på med det.

Känner inte riktigt för att göra mössa eller halsduk i kritvitt. Och väska känns inte riktigt rätt heller… det är fel färg helt enkelt. Skulle ju visserligen kunna testa att färga det…

Så jag behöver lite inspiration, snälla… Någon här som har något bra förslag?

Det gäller främst stickförslag! Jag är ingen höjdare (än) på virkning, så det blir nog lite försvårt med sådant garn.

Finns det några tuffa mönster man kan göra med sådant garn eller försvinner det bara av garneffekten?

Annons:
parsley
1/15/11, 3:26 PM
#1

Ett gosedjur av något slag, t ex ett marsvin.

Kuddfodral, eller framsida till en kudde.

Jag tror det blir bäst att sticka ett sådant garn i vanlig rät- eller möjligen slätstickning. Ett mer avancerat mönster syns inte eftersom garnet är så effektfullt i sig.

Testa ev att sticka med en tråd av något annat garn för att få arbetet lite tätare. Jag har stickat en löskrage av en tråd pälsgarn + en tråd mohair och tyckte att det gav bättre resultat än att bara sticka med pälsgarn.

Testa att fingervirka eller Fingersticka.

vickan1976
1/16/11, 12:15 AM
#2

Sticka en kudde i tex rött garn i slätstickning och sticka ett hjärta/stjärna i vitt på mitten.

Sticka en halsduk blandat med andra garner.

theMaggan04
1/16/11, 11:15 AM
#3

Tack för alla fina förslag. Hade ju inte alls tänkt på att jag kunde blanda det med andra garner och andra färger. Känner mig så nybörjare ibland.Skrattande

Har fortfarande inte bestämt mig för vad jag vill hitta på med det, så jag tar gärna emot mer inspirerande förslag.

hindul
1/16/11, 4:16 PM
#4

Pappas fru stickade en varm kofta till min lilla systerdotter och då stickade hon med pälsgarn varannat varv i framkanterna på själva koftan och även på luvan och i muddarna på ärmarna. Det blev jättefint. …och hur gulligt som helst på en liten ettåring!

Du kunde ju sticka en mössa med annat garn, kanske med vitt mönster/vita ränder, och så det vita pälsgarnet i nederkanten.

Eller handledsvärmare (eller vad de heter).

Upp till toppen
Annons: