Annons:
Etikettstickning
Läst 12505 ggr
Kata
2011-01-19 11:35

Ändra stickfasthet?

Jag har hittat ett mönster där man ska ha garn med stickfasthet 36m & 40 rader på 10cm. Men jag hittar inget garn som passar! Vill inte ha ull, skulle vara babyalpacka i så fall.. Men jag hittar garn som har en stickfasthet på 28-29. Skulle man kunna använda en mindre nål för att få 39 maskor? Finns det någon tabell där man kan omvandla stickfastheten beroende på tjocklek på stickorna? Jag ska beställa garn på nätet, och vill helst inte chansa…

Annons:
parsley
2011-01-19 16:11
#1

Någon sådan tabell känner jag inte till. Obestämd

Har du någon uppfattning om vilka stickor och vilket garn som används i originalbeskrivningen och hur många meter per 100 g det garnet har?

I en del engelskspråkiga beskrivningar så anges vilken typ av garn som ska användas på följande sätt:

* Three Ply (32 stitches)
* Fingering Yarns (28 sts)
* Sports Weight (24 sts)
* Double Knitting or DK (22 sts)
* Knitting Worsted (20 sts)
* Aran Weight (18 sts)
* Chunky/Bulky (12-16 sts)
* Super Bulky Yarns (Less than 12 sts)

Är det möjligt att räkna om beskrivningen så att den passar en masktäthet på 28-30 maskor, istället för 39 maskor?

Jag kommer inte på något garn som säljs i Sverige som stickas med en masktäthet på 38-40 maskor per 10 centimeter. Sockgarn och baby wool (ca 400 meter per 100 g) brukar stickas med en masktäthet på ca 28 maskor per 10 cm och stickor ca 2.5.

Förmodligen är det lättast att räkna om beskrivningen.

Kata
2011-01-19 17:02
#2

Här är mönstret: http://www.ravelry.com/patterns/library/eisblume

Känner att jag inte har kunskap till att räkna om mönstret. Det jag kan göra däremot är att sticka storlek S och hoppas på det bästa (ska ha M).Har hittat ett garn där det skulle passa att göra så, Manos Lace, men vet inte om själva garnet passar handskar så bra Obestämd

Kata
2011-01-19 17:05
#3

Kom på att du måste kanske vara inloggad för att se mönstret. Här är infon:

Yarns suggested
Wollmeise 100% Merino Superwash
Yarn weight
Fingering / 4 ply (14 wpi) [Information on yarn weights]
Gauge
36 stitches and 48 rows = 4 inches in stockinette
Needle size
US 1 - 2.25 mm
Yardage
421 yards (385 m)

parsley
2011-01-19 17:39
#4

http://www.yllotyll.com/index.php?page=picture.gallery&lcomp=user.login&no=&galleryid=1250&gpage=1

Det tunnaste garn jag hittat i Sverige som är avsett för "vanlig" stickning, det kan finnas tunnare garner avsedda för Spetsstickning. Ullgarn dessutom, som inte hade tänkt dig.

Min rekomendation är att du kollar om du kan räkna om beskrivningen och se om det går att sticka arbetet med en annan masktäthet. Om inte försök hitta något liknande och sticka det istället. Det föreslagna garnet är ungefär lika tjockt som sockgarn eller baby-ull och masktätheten för dessa garner ligger på 28-30 maskor.

Stickor tunnare än 2 mm är svåra att få tag på. Man kan hitta strumpstickor som är tunnare på loppis, men jag kan inte påminna mig att jag sett "vanliga" jumperstickor som är så tunna.

Kata
2011-01-19 20:21
#5

Tack så mycket för hjälpen!! Får se hur det slutar, om jag chansar på ett garn eller hittar ett annat mönster att gå efter…

theMaggan04
2011-01-19 21:45
#6

Välsorterade garnaffärer kan ha nya strumpstickor i ned till 1,5 mm, men man får nog leta runt lite! Jag hittade på Kinna Garns hemsida (www.kinnagarn.se). Nu vet jag inte i vilken del av landet du bor, men mitt tips är att titta på garntillverkarnas återförsäljningssidor och för att hitta garnaffärer i din närhet och deras hemsidor.

Och om mönstret avsåg vantar så borde ju strumpstickor funka. Däremot ser det mörkare ut med jumperstickor mindre än strl. 2.

Annons:
AmeliaH
2011-01-20 00:19
#7

Nu vet jag inte om jag kommer framstå som helvirrig, men jag ska försöka göra mig så tydlig som möjligt. :)

Om du vill använda ett annat garn eller andra stickor till en beskrivning så kan du ju alltid göra ett litet stickprov och se hur mycket antingen 10 maskor mäter i cm eller hur många maskor det går på 10 cm.

Om man väl orkar ta sig för det är det ju inte så svårt att räkna ut på ett ungefär hur många maskor man du behöver för det nya garnet/stickorna.

Man kan ju göra en mindre storlek som du skrev eftersom att stickat oftast töjer sig ju mer du använder det (inte allt!).

I vilket fall som helst så är det ingen omöjlighet och krävs inget mattegeni för att göra om en färdig beskrivning, kanske mest lite tålamod och övning. Dessutom upplever jag många beskrivningar endast som hänvisningar, så om man gör lite si eller så spelar ingen som helst roll, var bara konsekvent. (Ett tips är att om du gör ändringar så skriv ner dem om du ska t.ex. göra något dubbelt dvs vantar, ärmar, sockor osv)

Kata
2011-01-20 09:22
#8

Jag beställer stickor och sådant över nätet, så det är inget problem =)

Självklart kan jag sticka provlapp! Det brukar jag göra. Problemet är att jag lagt ut 300kr på garn då, och passar det inte så, ja…Fast det garnet jag länkade till blir kanske för skört för hanskar också Gråter Räknade lite igår och jag hade kunnat köra liiite tjockare garn, tunnare stickor (typ 2,25mm) , mindre storlek på hanskarna och hoppas på det bästa ;)

Det är mina första handskar så jag är inte sååå sugen på att börja räkna om mönster. Borde kanske köra något enklare än dessa första försöket. Gärna med tjockare garn så går det snabbare också Cool

parsley
2011-01-20 14:17
#9

Mönsterstickningen drar ju ihop arbetet, så det kan ju hända att du får "rätt" masktäthet i och med att du mönsterstickar.

Handskarna är ju inte helt lättstickade, men inte omöjliga att göra och fungerar de inte så kan du ju sticka något annat av garnet. Flört

AmeliaH
2011-01-20 19:15
#10

#8 Nu såg jag garnet du hade länkat till. :)

Manos garner är ju hur fina som helst! Stickar du ett par vantar med den beskrivningen och det garnet får du lova att lägga upp en bild och visa! ^^

Kanske blir lite tunna vantar, men det behöver ju inte vara något dåligt heller. Snart är det ju vår så då behöver man ju inte alltid ha tjocka lovvikavantar på sig.

Upp till toppen
Annons: