Annons:
Etikettstickning
Läst 8241 ggr
parsley
1/26/11, 6:42 PM

Magical scarf

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Magical scarf finns det något som heter, dvs en scarf som kan bäras på ett antal olika sätt. Kan man sticka en sådan scarf och i såfall hur? Hittade en länk när jag googlade, men jag är inte säker på att det är rätt sorts scarf. De som finns att köpa verkar vara gjorda av någon form av pälsgarn. 

http://www.spellingtuesday.com/magicscarf.html

Annons:
Mairi
1/28/11, 12:09 PM
#1

Tänker du kanske på en möbius? 
(Efter Möbius band, efter matematikern med samma namn)

Prova att söka på Möbius, Moebius, eller Infinite Cowl /Shawl

Uppläggningen är lite speciell, men det finns instruktionsfilmer på youtube. Jag gillar den här: http://www.youtube.com/watch?v=LVnTda7F2V4&feature=related

Chioco
1/28/11, 6:56 PM
#2

Jag har en sån :) Ungefär iaf :P Den är jätte skön, när det är isigt och kallt använder jag den som en jääätelång halsduk och annars som en sorts krage ^^

parsley
1/28/11, 7:59 PM
#3

# Jag tror inte att det är en möbius, eftersom den inte verkar snodd som möbiusen är.

Evahelene
1/28/11, 8:31 PM
#4

Järbo Garn finns en beskrivning (skriv in 90459 i sökrutan)

Den är iaf "något åt det hållet".

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Hustigern
1/29/11, 11:47 AM
#5

Tänker du på en tub som antingen kan bäras som en "vanlig" långsmal halsduk eller dras ut till en vidare ring och antingen viras ett par varv runt halsen eller halsen och huvudet eller dras ner över axlarna ungefär som en poncho?

Jag har en köpt sådan som jag älskar och har också funderat på hur man kan göra den, för min börjar bli utsliten nu. Jag har hittat ett mönster på Ravelry (Magical tube) men den är virkad och min är alldeles uppenbart stickad, det ser ut som helt vanligt slätstickning med riktigt stora maskor. Min är i ett "långhårigt" garn, ungefär som Järbos Tindra som glider lätt när man drar ut den till annat utseende.

Jag funderade först på om det är garnet i kombination med riktigt stora stickor som skapar fenomenet så jag har testat att göra en tub med Tindra och grova stickor, och det funkar delvis, men vill inte glida fullt så lätt som ursprungshalsduken gör (kan ju bero på garnet) och blir inte heller fullt så stor skillnad (tuben drar inte ihop sig och blir riktigt lika smal och ringen drar inte ihop sig och blir riktigt lika bred som i ursprungstuben), så jag vill tro att det inte är fullt så enkelt.

I det virkade mönstret pratas det om "slipped stiches" så jag grunnar på om det kanske är tappade maskor inblandade i min stickade variant också. Det är ett "betal-mönster" så jag har inte haft möjlighet att kolla närmare på det.

Nån som kan ha en teori?

/Anneli

parsley
1/29/11, 11:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

http://www.woolcrafting.com/crochet-slip-stitch.html

En länk till slip stitch crochet.

Jag tror tuben / magical scarf är väldigt elastisk.

Järbos 90459.

Annons:
Upp till toppen
Annons: