Annons:
Etikettvirkning
Läst 14818 ggr
Bikupan
2/6/11, 11:06 AM

Trekantssjal i mormorsrutor?

Någon som vet vart det finns mönster att köpa på trekantig sjal i mormorsrutor?

Annons:
parsley2
2/6/11, 12:48 PM
#1

Jag har tyvärr inte lyckats hitta något mönster till en trekantig sjal med mormorsrutor. :(

Kan du virka mormorsrutor så kan du i princip sammanfoga dem till en trekantssjal utan beskrivning. Ta några post-it-lappar och testa principen. Det kommer att bildas trekantiga hål i kanten på sjalen så du behöver komma på något sätt att virka halva mormorsrutor el dyl för att få jämna kanter.

parsley
2/9/11, 2:26 PM
#2

http://textilhantverk.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=a912d274-1891-4e1a-84be-802e15f3b41f

En tråd där vi diskuterat virkade sjalar. Tony Irvings sjal är virkad med samma sorts maskor som en mormorsruta. Mormorsrutan virkas ju från mitten och utåt medan sjalen virkas från spetsen och uppåt så färgsättningen blir inte likadan.

Om du gör ett bildsök på google på t ex Tony Irving sjal så hittar du bilder på hur den ser ut.

LinaN
2/13/11, 5:03 PM
#3

För att virka en sån här sjal så börjar du med att göra 4-6st luftmaskor. Sammanfogar dessa till en ring med en smygmaska.

Varv1) Sedan gör du 4 luftmaskor, en luftmaska sen tre stolpar. därefter gör du två luftmaskor (detta blir spetsen på sjalen) och sedan tre nya stolpar, en luftmaska och en stolpe.

Varv2) gör 4 nya luftmaskor (räknas som stolpe) och gör sedan 3 stolpar. Fortsätt sedan som en vanlig mormorsruta.

När du kommer ner till spetsen på sjalen så glöm inte att det ska vara 2 lufmaskor mellan "musslorna/de tre stolparna". Och när du kommer till slutet av varv 2 så gör du 3 stolpar en luftmaska och en stolpe innan du gör 4 luftmaskor och vänder arbetet.

Jag är inne på min 3e sådana här sjal nu, det är så enkelt mönster när man väl fått in flytet :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Pialinn
2/15/11, 10:07 AM
#4

Lina!

Skulle man kunna få se en bild på dina alster?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

LinaN
2/15/11, 10:51 AM
#5

Bilder kommer ^^ måste bar bli sams med min digitalkamera och sambons dator…. (min laptop gick i golvet strax innan jul så jag måste samsas med sambons dator…. o den och jag är inte alls sams! ;P)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Pialinn
2/18/11, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En trekants-sjal med små mormorsrutor kan monteras på 2 sätt.

Så här får man en uddig "ytterkant", men en rak överkant

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
Pialinn
2/18/11, 2:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Monterar man på detta sätt blir överkanten uddig. Vill man inte ha det får man virka ½a mormors rutor.

(har 362 rutor som snart ska monteras till en pläd)

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

LinaN
2/18/11, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

den lila

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2/18/11, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

den svarta

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: