Annons:
Etikettnålbindning
Läst 7394 ggr
Fiffilura
2/6/11, 10:04 PM

Tips på hantverk...

Jag tovar, stickar och virkar; www.skinnarbo.se

Nu ska jag flyga långt och vassa föremål får ju inte medtagas. Så, är det nån som har tips på hantverk som kan utföras på flygplan så blir jag glad…

Annons:
[SusanneKs]
2/7/11, 1:35 AM
#1

Det här har jag funderat länge över. Sticka går inte och virknål fick jag nobben på i säkerhetskontrollen. Men jag har faktiskt nålbundit utan problem. Eftersom jag inte vill förlora en fin nål har jag packat ned den i det incheckade bagaget. I kabinen använder  jag tränålar som jag har täljt av glasspinnar, det finns flera i packningen.

Det borde gå att göra frivoliteter också, ta med några extra skyttlar bara uti fall att något skulle hända.

parsley2
2/7/11, 11:17 AM
#2

Nålbindning var min första tanke, eftersom man kan ha en nål av trä.

Kolla med flygbolaget vad de anser om virknålar av bambu (finns bl a ebay.uk) samt broderinålar. Saxar är förmodligen inte OK som om man broderar så får man ha trådändarna på arbetets rätsida för att undvika trassel. Om en nagelklippare är tillåten att ta med i kabinen så kan den ersätta en sax när det gäller att klippa av trådar.

Lorita
2/7/11, 1:21 PM
#3

Flower loom använd en liten plast nål som kan vara ganska trubbig

eller prova Quick Knit det går att "sticka" utan nålen….om man får ha med garn Obestämd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Fiffilura
2/7/11, 2:49 PM
#4

Det borde med andra ord gå med en grov virknål av trä…. Ska kolla.

Denna kommentar har tagits bort.
Fiffilura
2/7/11, 3:06 PM
#6

Tack för svar skulle ha följt med oxå…

Det står ingenting om virknål eller stickor på transportstyrelsen hemsida: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Resenarsinformation/Forbjudet-ombord/

Ska ringa för säkerhets skull…

Annons:
Fiffilura
2/7/11, 3:24 PM
#7

Ringde till transportstyrelsen (som har hand om det) och kvinnan där sa först utan tvekan JA. Sen när jag frågade om hon verkligen var säker och vi pratade lite till varpå jag berättade att jag skulle byta i London sa hon nej.

Hon menade att det står inte på listan, MEN en virknål KAN tolkas som vapen. (London verkar med andra ord vara hårda).

Så, jag ska köpa två virknålar av storlek störst och prova…. Som hon sa; En virknål är bättre att dra ur arbetet än stickor…

parsley
2/7/11, 3:57 PM
#8

# 3 Om man får ha med garn….fantiserar om vad man skulle kunna använda garn till.

[SusanneKs]
2/7/11, 5:33 PM
#9

Det är inte flygbolaget utan flygplatsens säkerhetskontroll som avgör vad man får ta med sig och vad som inte tillåts.

Vatten och våt mat slängs utan pardon, man får köpa nytt innanför säkerhetszonen.

I Neapel frågade jag i säkerhetskontrollen om min virknål nr 4 av metall kunde tas med. Vakten kände på den och nekade. Man kan då stoppa in föremålet  i annat bagage innan incheckningen eller köpa kuvert och frimärke någonstans och skicka hem ett brev. Annars är det bara att kassera sin ägodel.

I Newark på väg hem till Sverige visade genomlysningen något mysko i min handväska, jag fick inte ens visa vad det var utan de skulle rota där. Det var en liten hopfällbar lupp, som de misstänkte kunde vara en sax.
Det brukar inte vara tillåtet med nagelklippare, med en sådan kan man ju klippa av blodådror. Vill man ta bort trådändar själv får man använda sandpappersfil, annars kan man försöka be kabinpersonalen om hjälp. Garn är OK tydligen, nålarna måste vara korta nog antar jag. Underligt att man får ha nycklar med sig.
I USA måste alla ta av sig skorna i säkerhetskontrollen, för några år sedan fanns det inte ens sittplatser där man kunde ta på dem igen. Det finns sittplatser nu.

Fiffilura
2/7/11, 5:48 PM
#10

På SAS hänvisade de till Trafikverket.

Underligt att man då får ha pennor med sig… en nyvässad blyertspenna kan verkligen vara livsfarlig. Stickor förstår jag, men en stor virknål… Men det verkar bero på hur nitisk vakten är.

Garn är helt ok enligt trafikverket.

Svartkatt
2/7/11, 8:14 PM
#11

Virknålar av plast/bambu tycker jag att man borde få ta med, en sån kan ju inte göra någon större skada än vad en kulspettspenna kan.

Fiffilura
2/7/11, 8:42 PM
#12

Hittade fina genomskinliga nånstans på nätet. Tror jag ska beställa två såna storlek 10…. Måste bara bestämma vad jag ska virka.

skapa
2/9/11, 10:48 PM
#13

Nålbindningsnålar i trä är absolut inget problem. Jag har haft flera stycken med i handväskan flera gånger.

En påtnål, en sån där kort tjock krok man använder till smygmaskvirkning, kan heller inte vara något problem.

Håller med om att det är konstigt att man får ha med pennor, en stiftpenna i stål skulle ju kunna vara rätt farlig.

Men en liten pennkniv är inte OK, då fick jag checka in handväskan som bagage.

Annons:
Upp till toppen
Annons: