Annons:
Etikettvirkning
Läst 6097 ggr
Lillhy
2/15/11, 11:43 AM

Svårt med möss- och huvudstorlek

Jag håller på att virka en mössa (typ OS-mössan) i dubbelt Tildagarn. Ska vara till ett huvud med omfång 57 cm. Och jag vet inte om den håller på att bli för stor eller inte. Hur vet man egentligen? Jag virkar med halvstolpar och ca 16 st ska motsvara 10 cm. Så långt stämmer det. Men när man gör varv på varv tycker jag ändå att den växer och blir bredare och bredare, det kan väl inte bli rätt? Hur stor omkrets bör man räkna med att mössan ska ha för att det ska bli bra till 57 cm? I beskrivningen står det att det ska vara 85 maskor, och då tänker jag att det borde vara ca 54 cm. Är det så man tänker? Låter nästan lite tajt kan jag tycka. Känner mig mycket förvirrad, och det känns sådär att virka och virka och sen kanske den blir alldeles för stor (har begått det misstaget förr…).

Jag har repat upp några gånger redan. När jag första gången virkat 85 maskor stämde måttet med det jag tänkt någorlunda, men sen efter några varv var jag långt över 60 cm i omkrets. Hur ska jag bära mig åt för att det ska bli rätt? Tips emottages tacksamt!!

Annons:
[SusanneKs]
2/15/11, 5:53 PM
#1

Du verkar tänka rätt. Virktätheten ska vara 16 hst på 10 cm, dvs. 1,6 hst per cm. Om man vill ha 54 cm omkrets måste man lägga upp 1,6*54 hst = 86(,4) hst.  För att få 57 cm omkrets måste du arbeta med 1,6*57 hst = 91(,2) hst.

Om din egen virkning inte håller den angivna tätheten måste du virka ett prov och mäta efter det. Om du virkar lösare (färre hst per 10 cm) kan du byta till en mindre virknål eller räkna om mönstret, om du virkar tätare kan du ta en större virknål.

Lycka till!

Lillhy
2/16/11, 10:31 PM
#2

Hmm. Ja, det låter ju så logiskt och enkelt… Men min mössa verkar nu vara större än det är tänkt trots att jag virkar med en 5mm nål istället för 4 och kämpar med att få ihop de 16 hst på 10 cm. Tycker det låter högst ologiskt och konstigt att omkretsen verkar bli så stor, men kanske är det jag som mäter som ett blindstyre. Skam den som ger sig! Jag virkar på och hoppas på att det mirakulöst styr upp sig när den börjar bli mer mössformad. Obestämd

[SusanneKs]
2/16/11, 10:56 PM
#3

Men om den blir vidare (och du håller maskantalet detsamma) så blir virkningen lösare och då måste du använda en mindre virknål för att få det rätt. Eller också får du räkna om.

sofiemargareta
2/20/11, 9:51 PM
#4

Har virkat o stickat mössor i alla år utan mönster.När jag virkar mäter jag luftmaskorna runt mitt eget huvud o de brukar funka,men eftersom jag gjort det så många gånger o många fel,har jag "lärt känna mina misstag".

Storleken kan bli väldigt olika beroende på hur elastiskt garnet är(ex.bomullsgarn blir mindre i storlek) ,hur hårt man virkar,om det fasta maskor elr stolpar etc,etc,,,Om man vill kan man göra den med söm,då är det lättare att kontrollera storlek,men det beror ju på vilken modell man ska göra. Ge inte upp! till slut blir det bra…

Upp till toppen
Annons: