Annons:
Etikettstickning
Läst 9568 ggr
Abico
2011-02-20 17:07

Stickar åt fel håll?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blir inte klok på vad jag gör för fel, för jag tycker att jag stickar rätt men ändå blir det fel Tungan ute

Kanske läser jag mönstret åt fel håll, men det känns ju mest logiskt att man läser stickmönster från vänster till höger precis som allt annat? Men jag stickar å andra sidan från höger till vänster inser jag nu, är det däri problemet ligger?

Hanna 

Annons:
Lill-Kisse
2011-02-20 18:37
#1

Det var en lustig iakttagelse Glad.
Naturligtvis läser man vårt skriftspråk från vänster till höger och uppifrån och ned. Det gäller stickbeskrivningar också. Det förutsätts att folk i allmänhet är högerhänta, så om det står något om riktningen i en beskrivning, antas man sticka från höger till vänster.

Vore jag vänsterhänt skulle jag inte ha något problem med att sticka från vänster till höger i stället. Besynnerligt att jag inte har sett någon göra så. Kan det vara slöjdfröknarna som varit så stränga mot sina elever att ingen fått välja själv?

parsley
2011-02-20 21:23
#2

Man börjar nere i högra hörnet när man läser ett stickdiagram, precis som är man stickar.

Vi skriver från vänster till höger eftersom de flesta är högerhänta. En högerhänt person slipper lägga handen över texten när den skriver från vänster.

När jag gick i skolan fick jag lära mig att höger- och vänsterhänta ska sticka på samma sätt. Jag vet inte om det stämmer. Googla på t ex lefthand knitting eller kolla på you tube för filmer om det.

Tips: Vill du slippa strumpstickorna och istället använda rundsticka googla på "magic loop knitting" eller kolla efter instruktionsvideor på you tube. Magic loop knitting innebär att man stickar med en ögla på wiren på rundstickan så den blir lagom lång.

Abico
2011-02-20 21:54
#3

Okej, då läser jag fel alltså - det känns ju lätt åtgärdat åtminstone Tungan uteNu ritade jag om mönstret så att det blev rätt ändå men nästa gång får det bli rätt från början.

Min mamma är vänsterhänt och har fått lära sig att sticka från höger så det kan nog vara så att det är samma för alla.

Strumpstickor är rätt praktiskt, jag kommer inte riktigt överrens med rundstickor. Men jag får nog prova att sticka med rundsticka igen efter att ha sett hur man faktiskt ska göra, haha.

Hanna 

sofiemargareta
2011-02-20 21:58
#4

Visst kan man sticka från båda hållen.Har släktingar som gjort/gör så(vänsterhänta).Har man en sticka med udd i båda ändar,behöver man aldrig sticka aviga maskor på slätstickning.Praktiskt. Finns ju folk som spelar gitarr från båda hållen,fast då får man stränga om…Glad

Upp till toppen
Annons: