Annons:
Etikettvirkning
Läst 9143 ggr
Mitralis
2011-02-21 18:11

Virkmönster grytunderlägg

Jag är helt nybörjare på att virka så jag tänkte försökta mej på ett grytunderlägg innan jag börjar på med de lite tyngre grejerna som mattor Flört

Jag söker nu ett enkelt virkmönster till ett grytunderlägg.
Alla tips mottages tacksamt Glad



Annons:
parsley
2011-02-22 09:50
#1

Enklast är att virka en kvadrat eller en cirkel.

Virkad cirkel

Lägg upp 2 lm. Vänd och virka 6 m i den första lm.

Öka till 12 m nästa varv och 18 m varvet därpå. Fortsätt att öka var 3-6 maska. Kontrollera att arbetet håller sig platt. Har du ökat för mycket så blir arbetet vågigt. Virka några varv eller en bit utan ökningar för att få tillbaka formen. Har du ökat för sällan blir arbetet skålformigt. Öka tätare så arbetet får tillbaka formen. Avsluta arbetet med att virka en smygmaska.

Det finns beskrivningar på hur många maskor man ska öka per varv, men jag tycker det är lättare att öka "på känn".

Du kan virka fasta maskor genombåda maskbågarna eller genom bakre maskbågen.

Virkad kvadrat

Alt 1

Lägg upp så många luftmaskor som behövs för att fyrkanten ska bli lagom stor. Virka fasta maskor genom båda maskbågarna och vänd varje varv med 1 lm och virka tills arbetet är lagom stort.

Alt 2

Lägg upp 2 lm. Vänd och virka 4 fm i den första lm. Öka till 12 m nästa varv. Nästa varv ska du börja göra hörn. Virka 2 m, virka 3 maskor i samma maska osv ett varv. Fortsätt att virka så med en maska mer mellan varje hörn för varje varv. Varje hörn består av 3 maskor varav 2 är ökningar och 1 maska "finns kvar" sedan fg varv. Det ökas 8 maskor per varv. Efter ett par varv syns hörnen tydligt och då behöver man inte räkna maskor emellan hörnen. Du kan virka fasta maskor med nedtag i bakre eller båda maskbågarna. Avsluta arbetet med att virka 1 smygmaska.

Luftmaskremsa

Virka 1 lång snodd av luftmaskor som nästas ihop.

Kant

Om man vill så kan man virka en dekorativ kant med vanligt garn. Antingen gör man en kant med fasta maskor eller en någon form av uddkant. Eftersom garnet är tunnare än trasorna så kan det behövas flera garnmaskor i varje trasmaska.

Upp till toppen
Annons: