Annons:
Etikettbroderi
Läst 5864 ggr
[Sniff]
2/23/11, 2:00 PM

Brodera Shiva

Hej!

 Jag ska göra en fördjupningsuppgift på SO:n och har valt att försöka brodera en hinduistisk gud. Jag har broderat lite då och då men mitt minne behöver fräschas upp lite. Vad ska jag tänka på, och vad är det lättaste sättet att göra det bra?

Annons:
parsley
2/23/11, 6:32 PM
#1

Har du någon bild att utgå från?

Ska du brodera korsstygn, ritat eller sk fria broderier?

[Sniff]
2/23/11, 8:57 PM
#2

#1 Jag har en bild som jag tänker försöka förenkla lite. Inte korsstygn i alla fall, men jag har inte bestämt mig… Vad är lättast? Oskyldig

parsley
2/24/11, 12:01 PM
#3

Det lättaste är nog att du för över Shivas konturer på tyg och fyller i konturerna med stjälk- eller kedjestygn.

Man kan föra över bilder till tyg på olika sätt. Har du ett ljust tyg kan du tejpa upp shiva på fönstret och tejpa tyget över och fylla i konturerna med en blyertspenna. Har du tillgång till ett glasbord kan du göra på samma sätt. Ställ en lampa under bordet och rikta den mot det du ska kalkera så det syns igenom ordentligt. Har du kalkerpapper så kan du använda det. Ett alternativ är att kalkera motivet på tunt papper och Fästa det på tyget och rita konturerna med spetsig blyertspenna samtidigt som du ritar genom pappret så det går sönder.

Väljer du att sy shiva på mörkt tyg så kan du först kalkera över motivet på tunt papper, t ex smörgåspapper, och sy konturerna med små tråckelstygn i avvikande färg När du broderat tar du bort tråckelstygnen.

Använd gärna sybåge när du broderar. Den håller tyget  spänt och förhindrar att arbetet drar ihop sig.

Har du inget material hemma eller tillgång till material via skolan så kolla om du hittar något på loppis som kan vara användbart. Annars finns det postorderföretag som säljer broderimaterial om du behöver köpa.

Man brukar använda moulinegarn som består av 6 deltrådar när man broderar. Ofta delar man garnet så man använder ett par deltrådar när man syr. 1, 2 eller tre deltrådar är vanligast. Det finns även andra garner som går att använda, t ex ullgarn, lingarn, tunna virkgarner och pärlgarn.

Sy på tyg som inte töjer sig. Det är svårt att brodera på trikå eller T-shirt tyg just eftersom det är töjbart.

[Sniff]
2/24/11, 1:09 PM
#4

Tack så mycket för tipsen! Hjälper mycketGlad Jag kan ju fråga syslöjdsläraren om jag behöver hjälp senGlad

Upp till toppen
Annons: