Annons:
Etikettstickning
Läst 12967 ggr
Lillhy
2011-02-25 23:15

Nybörjarmönster på barntröja?

Det verkar svårt att hitta nybörjarmönster när man söker på nätet tycker jag. Så jag undrar om det är någon här som har stickmönster på en superlätt tröja till barn? Skulle vilja prova på en till min 1-åring. Men det får absolut inte vara för svårt för då är det så lätt att man kör fast och tappar lusten…

Annons:
hindul
2011-02-26 20:51
#1

På Järbo GarnGarnstudio/Drops Design och Garntjänst finns gratismönster på fina och trevliga plagg, både svåra och lätta beskrivningar. Bara att leta!!

parsley
2011-02-27 12:04
#2

Innan du börjar leta efter mönster och planera en barntröja fundera på de här punkterna:

Hur van vid att sticka är jag? Orkar jag sticka en hel tröja eller ska jag sticka något mindre, t ex en väst eller en mössa?

Vilka sorters maskor kan jag sticka? Räta? Aviga? Kan jag sticka mönster med räta och aviga maskor, t ex resårstickning och mosstickning? Öka? Minska? Bara räta maskor (lättast) eller slätstickning?

Vill jag sticka randigt eller enfärgat?

Hur van vid att läsa mönster är jag? Tycker jag att det är jobbigt att hålla reda på en massa anvisningar, av typen när arbetet mäter x centimeter öka 1 maska i varje sida y gånger.

Vilken sorts garn vill jag använda och hur tjocka stickor vill jag sticka med? Ull, akryl, bomull eller något blandgarn?

En del tycker att det är svårt att sticka med rena bomullsgarner, eftersom de är stumma och stickningen kan kännas sladdrig och töja sig. En del barn tycker att ull sticks och kliar. Plagg av akrylgarn kan kännas svettiga när man har dem på sig, eftersom akryl inte andas. När det gäller ett mindre barn så spelar det inte så stor roll, eftersom de  sitter stilla i vagnen eller sandlådan när de är ute. Blandgarner har ofta fördelar från de olika materialen som ingår i dem, men inte nackdelarna.

Vill du sticka av garn med ull i så kan du sticka av sock- eller raggsocksgarner. De består ofta av 3/4 ull och resten syntet. De är lättstickade, lättskötta, slitstarka och finns i fina färger. Några exempel  är Garnstudios Fabel och Järbos Raggi och Mellanraggi.

parsley
2011-02-27 14:51
#3

Vill du ha en bra basbeskrivning till tröja så titta på Järbos sida under basbeskrivningar i första hand. Även Garnstudio / Drops design har bra beskrivningar, men de är måååååååååånga. :)

Mät på en färdig tröja som passar i storleken, gör masktäthetsprov så du kan kontrollera att den stickade tröjan blir så stor som du tänkt dig.

Fråga gärna om det är något mer du vill veta eller funderar över.

Lillhy
2011-02-28 10:35
#4

Tack, snälla Parsley! Mycket bra! Först hade jag tänkt mig en väst, tänkte att det kunde vara lagom. Men jag hittade inte mycket, ska kolla Järbo, för jag har mest kollat på Garnstudio. Jag återkommer om det är nåt mer jag funderar på! Tack, tack!!!

Upp till toppen
Annons: