Annons:
Etikettstickning
Läst 26212 ggr
Imasy
1/9/10, 9:21 PM

Tumvantar - Hur göra tummen?

Grannen gjorde idag en beställning på ett par tumvantar. Eftersom jag inte använder mig av tumvantar själv har det aldrig blivit av att jag lärt mig göra sådana.

Hur man gör själva vanten vet jag, men hur får man till det med tummen? Vet ni någon bra video på nätet som visar hur?

Annons:
parsley
1/10/10, 2:05 PM
#1

Stillbildsversionen finns här

http://akittenknits.blogspot.com/2006/12/thumb-trick.html

sök på knitting thumbs på you tube så får du upp ett par länkar till filmer.

Tummar kan stickas på två sätt. Antingen stickar man en rak vante eller också så stickar man en vante med tumkil.

Rak vante

En rak vante stickas med samma maskantal från mudden till hoptagningarna upptill vid fingertopparna. När arbetet mäter 6,5-7 cm eller önskad längd från mudden så stickar man in en tråd i avvikande färg där tummen ska vara. Ta av garnet du stickar med och byt till ett garn i en annan färg.

Sticka ungefär 1/4 av maskantalet med den avvikande färgen och byt tillbaka till det vanliga garnet. Har du t ex 40 maskor i handen ska du sticka 10 maskor i en avvikande färg. När du fortsätter att sticka så får du en liten rand i en annan färg.

När du ska sticka tummen drar du bort garnstumpen. När garnstumpen är borta finns det ett hål med öppna maskor. Plocka upp maskor runt om hålet. Har du t ex 10 maskor för tummen så plockar du upp 10 +1 maska i sidan + 10 på ovansidan av hålet + 1 maska i andra sidan.

Sen stickar du tummen så lång den ska vara innan du tar ihop den. Säg till om du vill ha en beskrivning på hoptagningarna och inte ta ihop på känn.

Häger och vänster vante stickas lika om man inte har något mönster att ta hänsyn till.

Tumkil

Tumkilen påbörjas vid mudden eller ett par varv ovanför den. Markera mittmaskan och öka en maska på var sida om denna. Gör nya ökningar ovanför de tidigare ökningarna vartannat varv till tumkilen omfattar ungefär halva maskantalet i handen. Har du t ex 40 maskor i handen ska tumkilen vara 18-20 maskor. Sätt tumkilens maskor på en tråd och lägg upp två nya istället för tumkilens maskor.

När du ska sticka tummen så tar du maskorna från tråden och plockar upp ett par maskor i var sida samt de 2 som lades upp som ersättning för tumkilens maskor. Minska antalet maskor på första varvet så tummens maskantal = maskantalet i tumkilen. Ta ihop tummen när den är lagom lång.

Höger och vänster vante stickas lika om man inte har något mönster att ta hänsyn till.

Ett litet tips

Låt tråden sitta kvar när du flyttar över maskor till stickan så riskerar du inte att tappa några maskor. Ta bort tråden när maskorna finns på stickan.

Imasy
1/10/10, 2:14 PM
#2

Tack för förklaringen, hoppas jag får till det ;)

Lättast tycker jag däremot det är när någon visar/på filmsnutt. Vet inte varför, men beskrivninger har jag aldrig lyckats förstå mig på :/

parsley
1/10/10, 2:39 PM
#3

En del människor har lättare för att tolka bilder och filmer, andra föredrar text. Det bara är så. :)

[Sias]
12/5/11, 2:24 PM
#4

TACK för tips om A Kittens Knits - The Thumb Trick!

 Äntligen har jag fått svar på mina frågor om hur man gör när man tar bort den där garnänden i kontrastfärg, plockar upp maskor till tumme. 

Man ska vända vanten ut och in när man plockar upp maskorna - det syns då så väl vilka maskor som ska plockas upp.

Tidigare har jag sökt efter video om att sticka tumme - men bara på svenska. Klent resultat (hittade ingen med rak tumme). Nu sökte jag istället på engleska. Finns så mycket.

Upp till toppen
Annons: