Annons:
Etiketttextilhistoria
Läst 1086 ggr
Carmarino
2017-07-13 14:14

Bildtråd, Bonader

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev inspirerad av tråden Plikt och elände, så därför startar jag en bildtråd om bonader. Fyll gärna på med era egna bonader.

Texten på den här är lite otydlig, men det står
Prisa ej dag
förrän
sol är bärgad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2017-07-13 14:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Den här är lite lättare att läsa, men jag skriver texten ändå.

Mer än dig själf haf kärt ditt hem
Din Faders bud din Moders bön
och fosterlandet mer än dem
men mest af allt din Gud.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-07-13 14:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Den här finns med i tråden Plikt och elände, men jag tycker den är så rolig att jag tar med den är också. Den är så väldigt skånsk.

God diet gör fager och fet


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-07-13 14:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Denna är lite större och vad jag minns så är den vävd, inte broderad.

Skära skära hafre!
Hvem skall hafren binda


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-07-13 14:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Det är ju jul(i) nu, så den här bonaden kan väl också få komma med.

Nu är det jul igen -


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-07-13 14:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tar en julbonad till när jag ändå håller på. 🙂

God Helg


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

parsley
2017-07-16 14:38
#6

Tusen tack för dina fina bilder! Det är verkligen något visst med broderade bonader. Mina ligger undanstuvade för tillfället.

Annons:
Carmarino
2017-07-16 14:49
#7

Tack så mycket parsley. Det är bara de två sista som är mina egna, och av naturliga skäl så har jag dem bara uppe i december/januari. 🙂

De tre första finns att beskåda på Hustoftagården utanför Höganäs i Skåne.

Den vävda bonaden i #3 finns i Starke Tufves stuga i Duvestubbe utanför Ödåkra i Skåne.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-08-19 18:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

När jag tittade igenom mina bilder från Statarmuseet i Torup så hittade jag ytterligare en bonad därifrån, nämligen denna.

Egen härd
är guld värd


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: