Annons:
Etiketttextilhistoria
Läst 2958 ggr
parsley
2017-06-28 16:34

Rengöra spetsar

Äldre handgjorda spetsar kan vara knypplade eller virkade. De är ofta gjorda i tunt garn. Med tiden kan de gulnat. Vill man inte tvätta dem kan man prova att lägga dem i en lösning av Corega Tabs och vatten. Corega Tabs är egentligen avsett för rengöring av tandprotester. En blandning av bikarbonat, citronsyra och vatten kan ha samma effekt.

Jag har inte testat några av metoderna, utan såg tipsen i en handarbetsgrupp på Facebook.

Annons:
DesK
2017-06-28 23:53
#1

Bikarbonar, citronsyra och vatten funkar riktigt bra 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

parsley
2017-06-29 06:41
#2

# 1 Tack för tips!

Magi-cat
2017-06-30 07:42
#3

Bra tips! Vi är säkert många som har ärvda, vackra spetsar som gulnat…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Eda
2017-07-03 19:56
#4

Riktigt gamla och fina spetsar bör helst tvättas i avjoniserat vatten (tror det säljs på apotek) och med fintvättmedel med neutralt PH-värde.
Bäst om man lägger spetsen på ett plant underlag och försiktigt trycker ner tvättmedelsvattnet med en tvättsvamp mot underlaget (spetsen får absolut inte gnuggas). Därefter samma procedur med flera sköljvatten.
  
När spetsen är färdigtvättad sugs vattnet försiktigt upp med svampen och spetsen trycks fast mot underlaget som bör vara slätt t.ex. en rostfri bänkskiva eller en glasskiva och får sen torka. Se till att eventuella uddar på spetsen ligger ordentligt ”utpetade”. Om spetsen torkas på detta sätt behövs ingen strykning.
  
Skall man tvätta t.ex. damastservetter kan man använda samma metod.  🌺

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: