Annons:
Etikettallmänt
Läst 343 ggr
Eda
4/27/17, 11:06 AM

Saxar, stickor & virknålar på flyget

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Foto. Bibbis textils hemsida  

När jag gjorde ett nytt inlägg i min textilblogg (mest gällande saxar & skärverktyg) hittade jag denna lilla sax som är tillåtet på flyg.
Se: Ytterligare sömnadstips vid funktionsnedsättning

När det gäller vanliga stickor & virknålar tror jag att de inte är tillåtna på flyg, men de som finns att köpa i bambu tror jag är tillåtna!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Wony
4/27/17, 11:21 AM
#1

Transportstyrelsen säger inget om vilket materiar stickor och virknålar är gjorda av, så vanliga ska gå bra. Om nu inte flygbolaget i sig har snävare regler.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Flygresenar/Bagage/Vad-far-jag-ta-med-mig-ombord/Stickor-virknalar-och-synalar/

Eda
4/27/17, 11:39 AM
#2

Jag har träffat en person som blev fråntagen sina stickor på flyget, jag vet inte med vilket bolag hon åkte och om det var på flygningen eller vid kontrollen hon stoppades. Jag tänkte att om det gäller röntgenkontroll så märks inte stickor av bambu.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Wony
4/27/17, 11:58 AM
#3

När man röntgar bagage så ser de ju formerna på det som ligger i, det är inte bara metall som märks. Så förmodligen skulle stickor av bambu synas oavsett. Och det kan skilja från flygbolag till flygbolag och land till land såklart, men generellt ska det vara ok.

Eda
4/27/17, 12:14 PM
#4

Jaha, då hade jag fel!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Wony
4/27/17, 2:25 PM
#5

Det kan som sagt vara andra regler beroende på var man reser och med vilka. Men jag har i alla fall en kompis som reste utan problem med synålar och har sett andra ha stickor på flyg, men det kan ju kanske variera…

Upp till toppen
Annons: