Annons:
Etikettnytt-noterad-uppdaterat
Läst 459 ggr
parsley
2016-12-02 15:38

Drops har kopierat en sjal

Stickvärlden har uppmärksammat att Drops verkar ha kopierat eller stulit ett mönster från en annan mönsterskapare, Martina Behm.

http://clarastickar.blogspot.se/2016/07/daligt-drops.html?m=1

Annons:
Horrorpops
2016-12-02 20:51
#1

Långt ifrån första gången, och det kommer inte vara sista gången så länge inte konsumenterna sätter ner fötterna och visar att det inte är ok!

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

DesK
2016-12-05 06:32
#2

Det är så tråkigt och förfärligt när inte ens ett så stort företag håller sig till svensk lag.  Folk har verkligen dålig respekt för upphovsrättslagen! I våras letade jag efter ett virkmönster och var bl a in till en garnaffär, där sa expediten att de hade, tog fram ett mönster ur en pärm, kopierade det i en kopieringsapparat och sa att det kostar 20:- Jag tittade på mönstret och såg den fetmarkerade texten längst ned på bladet copyright……….all kopiering förbjuden. Jag påpekade detta för expediten, som bara ryckte på axlarna och sa att så gör ju alla.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Horrorpops
2016-12-05 15:30
#3

#3 kan vara så att dom har köpt rätten att kopiera, och/eller att som betalar per mönster dom säljer. Vet att just den frågan har varit uppe flera gånger i facebook gruppen online stickcafé :)

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Sagolikt
2016-12-05 18:31
#4

#2. Jag menar inte att försvara Drops, men de har inte brutit mot någon lag. Det är inte beskrivningen som är kopierad utan utseendet. Vad jag förstått stickas sjalarna på olika håll och "löven" på olika sätt vilket är tillräckligt för att det ska vara olika sjalar. Att vägra svara på frågor och radera kommentarer på nätet hej vilt är ju inte heller olagligt. Konstigt och oetiskt är det däremot, det är vi väl alla överens om.

Upp till toppen
Annons: