Annons:
Etikettallmänt
Läst 647 ggr
parsley
2016-11-21 07:18

Om upphovsrätt

Länk till ett inlägg på facebook som reder ut det här med upphovsrätt och handarbete. Får man ge bort ett par stickade vantar utan att det strider mot upphovsrätten? Kan man sälja dem på loppis eller marknad? Får man göra en egen beskrivning med utgångspunkt från någon annans design?

Länken leder till facebook. Ni får se om den fungerar. Om inte ska jag försöka mig på en sammanfattning.

https://www.facebook.com/notes/online-stickcaf%C3%A9/om-upphovsr%C3%A4tt/496769983706284?hc_location=ufi

Annons:
DesK
2016-11-21 07:46
#1

Det gick bra att läsa din länk, utan att logga in på Facebook. Det är dessvärre många som inte har koll på detta. Jag blev erbjuden att köpa en kopia av ett mönster i en garnaffär. På mönstret stod det tydligt att det ej fick kopieras. Jag påpekade detta för expediten, som ryckte på axlarna och sa att alla kopierar ju allt numera och att det är helt okej. I den butiken handlar jag inte. Som tur är hittade jag en annan garnbutik, där ägaren är mycket noggrann, kunnig och trevlig.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
2016-11-21 09:34
#2

Ska genast dela den till min man så att han inte råkar göra fel (han är däremot noga med att skapa egna produkter), för samma borde ju gälla med läderhantverk också.

Även om jag ser massor från Leathe crafters and saddelers journal (tidning med läderhantverk/sadelmakeri) på Etsy 😕

l'm back

Choklad
2016-11-23 10:21
#3

Tack för länken 👍

U R us

Upp till toppen
Annons: