Annons:
Etikettstickning
Läst 906 ggr
Jennicas
2016-11-17 19:41

Kampes ullgarn, kliar det?

Jag gillar rejält ullgarn och funderar på att göra en hyfsat rymlig kofta i Kampes ullgarn, dels för att det är fint och dels för att det är i min prisklass. Undrar då om det är väldigt stickigt och kliigt? Är det så kallat plädgarn? 

 Är inte jättekänslig men har nån gång stickat en grov tröja som jag absolut inte kunde ha på mig. Har stickat en jättesjal/filt med ärmhål av garn från Ullcentrum och det funkar bra men den har man ju alltid ovanpå alla andra kläder.

Recensioner från de som testat Kampes ullgarn efterlyses!

Annons:
parsley
2016-11-18 07:52
#1

Om garn kliar eller inte är individuellt. Jag har bara stickat pulsvärmare i Kampes och jag upplever det som lite mjukare än Ullcentrums. Ullcentrums känns lite strävare och rustikare,men jag har inga problem Ullcentrums garner. 

Testa att lägga en härva eller ett nystan, om du redan hunnit nysta det, mot halsen och känn om det kliar.

Är det en hyfsat rymlig tröja så kan man fodra den om den känns stickig. Som foder kan man t ex använda en gammal herrskjorta. Att tvätta ett plagg med hårbalsam kan också göra det mindre stickigt. Jag brukar använda någon billig siliconfri sort. Man kan även lägga det i frysen. Då lägger sig fibrerna ner.

Jag tror att Kampes är samma som plädgarn, avsett för vävning, men jag är inte säker.

Jennicas
2016-11-18 18:29
#2

Ok, då funkar det nog för mig. Litar inte på handledstest. Egentligen borde man  ha härvan mot ryggslutet under klädlager en svettig dag i köpcentret. Sen vet man! Men så kan man ju inte göra :)

Herrskjorteidén gillar jag! 

Kanske ska kosta på mig att köpa en härva och sticka muddar, ha dem på mig  och sen avgöra om det är värt att göra en hel kofta. Tänkte testa uppifrån och ner konceptet!

Upp till toppen
Annons: