Annons:
Etikettnytt-noterad-uppdaterat
Läst 582 ggr
parsley
2016-09-07 15:10

EU:s grytlappsregler

EU verkar ha synpunkter på hur grytlappar ska vara utformade. Jag vet inte vad jag ska tro.

http://www.sydsvenskan.se/2016-09-07/eu-reglerar-grytlappen

Annons:
Emo
2016-09-07 15:18
#1

Lika "klokt" som storleken på jordgubbar (ska innehålla så mycket vätska att smaken av jordgubbe avtar) lagom krökning på gurkor, så att alla med felaktig krökning inte äts. Finns det fler lika tokiga bestämmelser?

När ska vi lämna EU och låta förnuftet styra?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Carmarino
2016-09-07 15:25
#2

Det står inget specifikt om handarbete i förordningen, utan mer generellt om "skyddsutrustning". Bl.a. står det följande:

Dekorativa hantverksprodukter gör inte anspråk på att ha en skyddande funktion, utgör per definition inte personlig skyddsutrustning och berörs följaktligen inte av det utvidgade tillämpningsområdet. Kläder för privat bruk med reflekterande eller fluorescerande delar som ingår endast i design- eller dekorationssyfte är inte personlig skyddsutrustning och omfattas därför inte av denna förordning. Produkter avsedda för privat bruk för att skydda mot väderleksförhållanden som inte är av extrem art, eller mot fukt och vatten, såsom säsongsanpassade kläder, paraplyer, diskhandskar och liknande, bör inte heller ingå i denna förordnings tillämpningsområde.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

_Fisken
2016-09-07 15:39
#3

Jag tror ivern att standardisera grejer beror på att internetköpandet ökar. Det är inte längre helt klart att man kan känna o testa en produkt innan köp. Om man köper en grytlapp från Belgien då kommer den att följa en viss EU-standard och isolera från hetta och ha en viss storlek. Alla nöjda.
Jag kan hålla med om att det ibland spårar ur men oftast finns det en tanke bakom.

Upp till toppen
Annons: