Annons:
Etikettsömnad
Läst 2382 ggr
parsley
8/17/16, 6:09 PM

Sy väst eller kappa av retrofilt

Via Allers kan man beställa mönster till en kappa eller väst som sys av en gammal yllefilt. Har man ingen filt i gömmorna, så kan de finnas på loppis eller auktionssajter.

Mönstret kostar 29 kr. 

http://www.allers.se/sy-vast-och-jacka-av-enkelt-monster/

Annons:
Sindri
8/20/16, 11:18 AM
#1

Men oj, vilken bra idé. En anledning att köpa någon av alla vackra gamla filtar man ser på second hand, när nu själva filtförrådet är fullt…..

Man kan även tänka sig en fin pläd med fransarna nertill….

Oj,oj- nu rasslar idéerna i huvudet!

En massa🌺🌺🌺🌺🌺till dig Parsley, för ditt outtröttliga idétipsande och länkande här!

parsley
8/21/16, 11:19 AM
#2

Visst är de härliga, de där retrofiltarna.  Älskar dem, men använder dem mest till konstiga saker. Jag har en som jag brukar använda till matlagning. Risgrynsgröt kan svälla i kastrullen, invirad i en filt och jag brukar göra en hemgjord yoghurt, som tillbringar natten i en filt. 

Hemgjord yoghurt

Värm 1 liter standardmjölk och 3 dl grädde till 90 grader. Låt svalna till 40 grader och rör i 1 dl yoghurt. Lägg lock på kastrullen och ställ på en skärbräda eller några tidningar. Vira en filt om och låt stå över natt.  Låt yoghurten rinna av i t ex en silduk några timmar. Den håller sig ca 1 vecka i kylskåp och är mycket godare än köpeyoghurt.

Sindri
8/21/16, 1:42 PM
#3

Mmmm, låter smaskigt. Jag gjorde ofta egen "filbunke" förr, då kunde man ta av den egna när man fortsatte göra. Har du provat det? Jag skall nog sätta igång en igen.

Jag provade en gång med getmjölk, men det gick inget vidare tyvärr.

parsley
8/21/16, 2:40 PM
#4

Jag har aldrig testat filbunke, men det är något jag verkligen borde göra.

Upp till toppen
Annons: