Annons:
Etikettvirkning
Läst 3087 ggr
Carvecomp
4/25/16, 12:58 PM

Måste jag blocka mormorsrutorna?

Jag håller på med en filt av mormorsrutor… Ju fler jag virkat desto snabbare har jag blivit i min virkning och det har också resulterat i att de blivit lösare. Så mina rutor skiljer sig i storlek, uppemot 2 cm… 

Jag har aldrig blockat innan men planen var att jag skulle blocka rutorna innan jag syr ihop filten. Efter att ha testat att blocka en ruta inser jag att jag inte hinner att blocka alla 66 rutorna innan de ska ges bort. Fruktansvärt tidskrävande.. och skittråkigt!!

Gör det något att rutorna har lite olika storlek när jag ska sy ihop dem eller är det en bra ide att blocka dem och försöka få lika storlek endå..? Brukar man blocka mormorsrutor till stora projekt?

Annons:
Sagolikt
4/25/16, 1:08 PM
#1

Måste och måste… Det är ju ingen som stämmer dig men det är ju absolut att rekommendera för ett bättre resultat.

Du kn blocka flera rutor i taget om du lägger dem på varandra på höjden. Då blir de ju blockade till samma storlek (nåla genom allihop).

Carvecomp
4/25/16, 5:09 PM
#2

Smart! Då ska jag nog ge det en chans ändå. Tack för tipset :)

parsley
4/26/16, 9:36 AM
#3

Blocka mormorsrutor

Blocka eller spänn ut virkade rutor med hjälp av grillpinnar eller bambuspett nedkörda i en kartong. En lite grabbigare variant är att slå i spikar med lämpligt mellanrum i en bräda.  

Bild och instruktioner till kartongvarianten finns här

http://crochetistheway.blogspot.se/2016/03/what-is-that.html?utm_medium=social&utm_campaign=postplanner&utm_source=facebook.com

Carvecomp
4/26/16, 6:49 PM
#4

Åå detta tips va precis vad jag behövde! (Jag som precis vart och köpt träningsmatta och tusen nålar till blockningen) Kartong och grillpinnar kommer spara energi och tid! :)

Upp till toppen
Annons: