Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

001. Allmänt 01. Om sajten 02. Spinning 03. Broderi 04. Sömnad 05. Frivoliteter 06. Knyppling 07. Stickning 08. Tovning 09. Virkning 10. Textilhistoria 11. Vävning 12. Pyssel 13. Utbildningar 14. Aktuella evenemang 15. Nålbindning 16. Böcker och lästips 17. Nytt, noterad och uppdaterat 18.Till djuren 19. Maskinsticking 20. Bloggar och poddar, hemsidor mm 21. Beskrivningar 22. Annonser - köp, sälj, verkstad, hantverkskooperativ mm 23. Välgörenhet 24. Lexikon
04. Sömnad

Sy in stretchjeans

2016-04-13 15:53 #0 av: parsley

Jag har köpt ett par stretchjeans på loppis. De verkar vara nya och oanvända, så det känns som ett bra köp. Tyvärr är benen lite väl vida nedtill för min smak, så jag funderar på att sy in dem något. Vilken typ av söm är lämplig att använda? Raksöm? Någon form av zig-zag? Stygnbredd och stygnlängd 1,5 resp 1,5 fick jag lära mig i slöjden att man skulle ha till trikå. Jag har bara en enkel maskin med raksöm och zig-zag, så specialsömmar går bort. 

Anmäl
2016-04-13 16:49 #1 av: Sindri

Först måste du kolla vilken söm du kan sy in, på insidan eller på utsidan. Någon av dem brukar vara en enkel söm, den andra dubbel (s.k. jeanssöm), och den ger man sig inte gärna på.

Ta på dig jeansen på avigan och nåla längst ner hur smala du vill ha dem: Det brukar vara lagom att börja insyningen ungefär i knähöjd så det blir snyggt. Nåla ne snygg linje och sy.

När jag syr i trikå ställer jag in på zick-zack och bredden på 0,2 - 0,3 eller nåt. Gör inte för korta stygn, det blir ett helsicke att sprätta om det skulle bli fel. Om det är ett par vanliga stretchjeans så är det väl bara ett par % elastan så det där med trikå behöver du inte ta så allvarligt.

Jag skulle använda 2,5 - 3 i stygnlängd. När du är nöjd med bredden på benen så klipper du bort tyget som blir över, förutom ca 1  - 1,5 cm sömsmån som du sen zick-zackar på bredd 4 och 2,5 i stygnlängd.

Anmäl
2016-04-13 20:28 #2 av: parsley

Tusen tack. Jag provar mig fram. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.