Annons:
Etikettsömnad
Läst 5925 ggr
Odd
2016-02-23 14:14

Sy upp en t-shirt

Vet inte riktigt om det här är rätt ställe att fråga på, men gör ett försök iaf!

Jag har väldigt svårt att hitta t-shirtar som passar mig, är både kort och tanig och dagens design verkar mest vara långa t-shirtar med korta ärmar som ser ut som klänningar på mig, men jag har ändå köpt en del som jag tycker är snygga och önskar kunde sitta lite bättre. 

Så till frågan då, kan man sy upp en t-shirt som man gör med byxor? D.v.s vika upp nederdelen till den längd man vill ha, sy en sömm och sen klippa av överblivet tyg? Resten av formen passar helt ok, det är bara det att de är för långa.

Hur håller det i längden, i tvätt och sånt? (syr med symaskin)

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
VildaVittra
2016-02-23 14:26
#1

Du behöver faktiskt inte ens sy tshirttyg eftersom vävningen inte repar upp sig. Det finns massor med tutorials på hur man kan piffa till kanten efter man har klippt av den. https://se.pinterest.com/jayapratheesh/tshirt-surgery/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Odd
2016-02-23 23:15
#2

#1 Kan tyvärr inte se sökresultaten i din länk, har inte pinterest 😕

Men de jag kunde se var mest dam-tröjor, eller lite stylade uppläggningar? Jag tänkte mest att man skulle sy en sömm bara för att det skulle se lite "naturligare" ut istället för bara en avklippt tröja, har du möjligtvis några tips på det? 🙂

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Sindri
2016-02-23 23:32
#3

Jag är kort och syr upp de flesta tröjor, linnen mm.

Klipper av ca 2,5 cm längre än jag vill ha tröjan, viker upp och nålar från rätsidan. Viktigt att du vet precis var du har nålen i förhållande till där fållen slutar.

Syr från rätsidan med tvillingnål för stretch. Det blir en  parallellsöm på rätan och en sicksack på avigan. Ungefär som de flesta tröjor brukar ha. Sicksacken skall precis gå över kanten på fållen.

Du skall sy med rätt långa stygn och töja "lite lagom" i tyget så att du får viss töjmån kvar i fållen, men utan att få volang nertill. Träna först på det avklippta.

VildaVittra
2016-02-23 23:42
#4

#2 Man måste inte vara medlem för att glo där.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2016-02-23 23:44
#5

Jodå. Man kan se de översta bilderna, sedan när man  scrollar ner så kommer det samtidigt upp en svart inloggningsruta och lägger sig ovanför.

VildaVittra
2016-02-23 23:55
#6

#5 Då är det nog min adblock som förhindrar den rutan från att poppa upp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Sindri
2016-02-24 00:07
#7

Jag har adblock, funkar på alla sajter. Det där är en inloggningsruta så det funkar nog inte adblock på. Står också att man  måste logga in för att kunna se mer. Finns en annan liknande sajt där samma sak händer.

VildaVittra
2016-02-24 00:14
#8

Vilken adblock har du? Och vilken webbläsare?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2016-02-24 00:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Adblock Plus, precis nyinstallerat och W10 på ny dator.

Menar du att Adblock kan hindra sajter från att lägga till sina egna inloggningssidor?

VildaVittra
2016-02-24 00:23
#10

#9 Jupps. Jag adblock, adblock pro, fuckfuck adblock och hide my adblock med chrome  som webbläsare. 
Vad du kan testa med din befintliga adblock är att högerklicka på inloggningsrutan och välja adblock, sedan dra reglaget tills den försvinner och välja blockera. Sedan laddar du om sidan. 

Ursäkta off topic TS.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2016-02-24 00:29
#11

???? Om jag högerklickar på inloggningsrutan så kommer det en  mimimeny upp med Spara sida som, Visa källkod, visa sidinfo……

Vilket reglage? Nu känner jag mig lite dum…….

VildaVittra
2016-02-24 00:37
#12

Okej, gör så här då. Uppe i högra hörnet på din webbläsare (i alla fall om du har chrome), så finns det en symbol med en hand och förmodligen en siffra (antalet blockerade annonser), vänsterklicka på den och välj blockera ett objekt. Välj den, sedan väntar du några sekunder (beroende på hur snabb din dator är), sedan markerar du inloggningsfönstret. Det bör poppa upp en ruta då med ett reglage som du kan dra fram och tillbaka tills dess att inloggningsrutan försvinner.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2016-02-24 00:44
#13

Nu har jag ju Windows 10, det funkar inte riktigt som ditt, men jag kunde markera raden med inloggning och välja blockera, men det hjälpte inte……

Tack i alla fall.

Annons:
Odd
2016-02-24 01:29
#14

#3 Det där var lite språköverkurs för mig haha, jag är ingen skräddare precis 😂 Men det skulle alltså fungera att bara sy en vanlig raksöm efter att man viker upp fållen? 

#10 Ingen fara

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

JMW
2016-02-24 08:58
#15

#14 Du ska sy med tvillingnål. Då får du en söm som stretchar. Syr du bara en vanlig raksöm så kommer du att spräcka den.

parsley
2016-02-24 09:21
#16

Tvillingnålar brukar finnas att köpa i affärer som säljer symaskinsnålar. Har man ingen specialbutik där man bor kan det finnas på varuhus eller lågprisbutiker också.

Det kan även fungera med smal zig-zag, typ 1,5 i både stygnlängd och stygnbredd (gammal syslöjdskunskap). Syr man med tvillingsnål så ser det betydligt proffsigare ut.

parsley
2016-02-24 09:24
Sindri
2016-02-24 09:34
#18

En vanlig raksöm skulle jag inte rekommendera. Inte ens med minsta sicksacken. Investera i en tvillingnål för stretch. Sedan skall du ha två övertrådsrullar. Har du en äldre maskin har du kanske en fast hållare för en extra rulle, annars kan du ha en lös pinne som du sätter på.

Sindri
2016-02-24 10:27
#19

#12 av: VildaVittra

Ursäkta - dum i huve't!  Jag menar jag har Firefox. Gillar inte Chrome så då får jag antagligen skylla mig själv.

Nu har jag provat med Chrome också - hittat skjutreglaget och då blir skärmen helt tom. Så du har nog en inloggning på Pinterest.

Odd
2016-02-25 02:22
#20

#18 Det är inte min symaskin (farmors). Hon kanske har en sådan nål, men jag tvivlar på det, och det finns ingen chans att jag kan investera pengar på en för tillfället. Har inte ens råd med mat xD

Men tröjorna är inte tajta, de hänger rättså pösigt på mig och viker jag upp kanten till den längd som jag vill ha dem i blir de ännu lösare. Trivs föresten med det, så kommer inte sy in dem! Tar inte ens emot runt axlarna när jag drar på dem, så vet inte om det är jättestor chans att jag kommer dra sönder den?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Sindri
2016-02-25 08:30
#21

OK - men du borde ha en stretchnål, annars finns stor risk att nålen gör hål i tröjan. Du kan väl fråga din farmor om hon har det.

Ställ sedan in maskinen på sicksack och ställ bredden så lågt du kan utan att det är på 0.

Nåla en bit nedanför kanten, och sy från rätan och håll tyget lite sträckt så det inte korvar ihop sig.

Annars är det som Vilda Vittra säger, tyget repar inte upp sig så du kan låta bli att fålla upp, men då får du endera lägga ned mycket jobb och klippa riktigt fint, eller så klipper du lite vågigt och hackigt med flit. Kanske farmor har en sicksack-sax?

Odd
2016-02-25 21:34
#22

#21 Ska ser hur jag löser det, tack så mycket för alla tips och råd!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Veda
2016-02-25 21:47
#23

Det brukade följa med en tvillingnål med symaskinen när man köpte dem förut. Din farmor kanske fick med en sån och har den kvar. När jag ärvde min symaskin efter min mamma fanns tvillingnålen kvar, oanvänd, tillsammans med pressarfötter och sånt.

Odd
2016-02-25 21:54
#24

#23 Har för mig att hon köpte den här på second hand, men ska fråga!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Upp till toppen
Annons: