Annons:
Etikettbeskrivningar
Läst 1053 ggr
Gambino19
2016-01-19 21:11

Vilket tyg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!det är så att jag ska göra en av daenerys klänningar(den klänningen på bilden). Som ni ser så har den typ ett genomskinligt tyg och lite ljusare som hänger från axlarna. Är det ett speciellt tyg?ge mig gärna tips på hur jag ska sy den och vilka tyg osv. Axelbroscherna har jag redan så de är bara själva klänningen.

Annons:
VildaVittra
2016-01-19 21:17
#1

Jag skulle gissa på sidenchiffong. Den ser ut att vara sydd på skrådden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gambino19
2016-01-19 21:19
#2

Vad är "sydd på skrådden"?är lite förvirrad..tror jag vet vad det är men får inte fram det såhär sent XD

[Outlawly]
2016-01-19 21:25
#3

Att tyget är sytt snett.🙂

Gambino19
2016-01-19 21:28
#4

#3 tack :) men är de tygen dyra?

VildaVittra
2016-01-19 22:47
#5

#4 Inte jättedyra eftersom de är väldigt lätta och tunna (lite sidenfibrer). Exempel: http://www.stoffochstil.se/Katalog/Mode.aspx?group_id=7390&ArticleId=24266

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Gambino19
2016-01-30 16:23
#7

Jag har nu köpt ett tyg,men hur ska jag sy den?har en symaskin,men den funkar inte så jag får sy för hand.

VildaVittra
2016-01-30 16:46
#8

Jag skulle sy alla delar utom fållen med franska sömmar. Vilket tyg blev det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2016-02-01 14:49
#9

Att något är sytt på skrådden betyder att man klipper till tyget på diagonalen, vilket gör plagget får ett väldigt vackert fall. Det är inte speciella tyger, men alla tyger lämpar sig inte för det. Liksom inte alla kroppar - själv kan jag inte ha klänningar sydda på skrådden p.g.a. hur min kropp ser ut.

Vad har du köpt för tyg? Hur man syr för hand beror lite på vad det är för tyg. Är det ett tyg som fransar sig mycket blir det bäst med franska sömmar. Det tar å andra sidan väldigt lång tid att göra för hand. Du syr först sömmarna från rätan sedan viker du in det sydda och syr från avigan. Man får då se till att pilla in alla trådändar så inget syns på rätan. Alternativet är att kasta alla kanter först. Det betyder att man syr runt själva klippytan så att inte tyget kan fransa sig. På maskin använder man zickzack-söm till detta.

Känner du ingen som har en symaskin du kan låna? Eller så kan det vara värt att lämna in din, alt köpa en begagnad. Låter tufft att sy två långa klänningar för hand.

Upp till toppen
Annons: