Annons:
Etikettböcker-lästips
Läst 1797 ggr
Eda
2015-11-11 10:24

Påta (quick knit) inklusive litteraturlista

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Påtning är roligt!
Exempel på vad som kan påtas är schalar, mössor, babyvantar, babyfiltar, benvärmare, sockor, strumpor, gosedjur och mycket annat.

I min blogg finns beskrivning också på hur man kan påta med en hand samt litteraturlista över påtning. Klicka här 

Den litteratur som jag hittat och som finns att köpa på nätet är på engelska. Känner någon till om det finns någon litteratur på svenska i handeln?

BloggarTextilochtips och handikapptips  

HandikapptipsochTextilochtipshar referenswebbplatser på Facebook 

Gilla gärna och dela

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Niklas
2015-11-11 10:37
#1

Kan du inte skriva en bok om påtning på svenska? Det borde finnas utrymme för det om det inte finns någon sen tidigare. Kan man påta en "buff" också? Alltså en tubformad halsduk som man drar över huvudet?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Eda
2015-11-11 10:51
#2

Det går alldeles utmärkt att påta en tubformad halsduk om man använder en påtring! Det är faktiskt lätt som en plätt!

Beträffande bok om påtning på svenska överlåter jag det till någon annan. Själv hinner jag inte, jag har fullt upp med mina bloggar, barnvakt till barnbarn samt frivilligarbetare på Läkare utan gränser.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Niklas
2015-11-11 11:52
#3

#2: Okej. Hur räknar man ut hur stor påtring man behöver? Jag antar att det varierar med garnet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Eda
2015-11-11 12:22
#4

Storleken på det man påtar beror i huvudsak på påtringens diameter, till mössan på bilden var påtringens diameter 18 cm, vill man ha en schal som sitter löst får man ta en större. Man påtar oftast med tjockt eller dubbelt garn, använder man ett tunt garn blir stickningen gles, men diametern blir nog ungefär densamma.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Niklas
2015-11-11 12:48
#5

#4: Tack för informationen!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: