Annons:
Etikettsömnad
Läst 1588 ggr
parsley
2015-08-07 07:50

Söm, trikå

Hur ska man ställa in symaskinen om man ska sy i trikå och bara har en äldre maskin som syr raksöm och zig-zag?

Jag har för mig att det ska vara stygnlängd 1,5 och stygnbredd 1,5,  men det bara fastnar i maskinen. Någon som vet eller har tips om felsökning.

Annons:
Sindri
2015-08-07 08:24
#1

Jag kör med sicksack men på mindre bredd, bara ca 0,5. Stygnlängd normal, 2,5.
Sträck tyget bara lätt, lätt.
Har du en jerseynål? Och rätt trådspänning? Det kan vara olika på olika tyger vilket som funkar bäst.

Om tyget är tjockt/du har många lager så behöver du nog också justera pressarfotstrycket.

Använd en liten provbit att testa på, så du ser vilka inställningar som är bäst. Det kan också vara svårt för maskinen att "få tag" på tyget om det är tunn jersey. Se till att du har trådarna bakom maskinen och dra lätt i dem när du syr första stygnen.

parsley
2015-08-07 09:37
#2

Jag testar vidare, så får jag se om jag får ordning på det. Det känns som det händer lite mer om man har normal stynglängd. :)

[SusanneKs]
2015-08-07 14:15
#3

Jag har samma inställningar som #1.  
Man sträcker  tyglagren för att ta bort bubbligheten som kommer av att undertyget matas bättre än övertyget. Sätt nålar på tvären med jämna mellanrum och håll sedan både bakom och framför nålen för att sträcka tygerna jämnt. Eftersom jag har övermatare behöver jag inte sträcka tyget alls.  

Om matningen inte  fungerar perfekt är första steget att ta bort stygnplåten och rensa bort skräp.  LITE olja där metall möter metall brukar vara bra. Lägg papper under tyget om det sedan blir problem med att tyget vill dras ner under stygn plåten eller att matningen inte vill bli riktig. Pappret dras sedan bort.

Hoppas att du kommer att få till sömmen!

VildaVittra
2015-08-12 14:10
#4

Köp en tvillingnål istället, då slipper du hålla på och pyssla med stygnbredd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2015-08-12 14:24
#5

Hur menar du? Jag använder tvillingnål till fåll av trikå. Menar du att man kan sy även raksöm med den, och få sick-sack samtidigt? Har jag aldrig tänkt på, men funkar det är det ju toppen.

[SusanneKs]
2015-08-12 16:36
#6

Jag har hört att några använder tvillingnål för att få en lite elastisk söm med tvillingnål.  Då får man räkna med att sömmen blir bredare eftersom tvillingnålen har sin bredd - 2,5 mm eller 4,0 mm.  Absolut ett alternativ om man bara har raksöm på sin symaskin om bara hålet för nålen är brett nog. Det kan vara krångligt att få till en fin tvillingsöm så jag tycker att ställa in en smal sick-sack är betydligt bättre.

Annons:
VildaVittra
2015-08-12 16:54
#7

#5 Ja, man kan använda den så. Det blir som en ensidig overlock skulle man kunna säga, vill man dessutom slippa råa kanter, kan man låta det övertyget vikas över det andra innan man syr, då hamnar den rå kanten bakom sicksacken på baksidan. 

#6 Inte svårare än att ställa in vilken annan söm som helst, och då kan man sy hela plagget utan att behöva fixa med maskinen + att man inte behöver sicksacka delarna= arbetsminskning. Och hur smala sömsmåner syr du med? Trikå är ju dessutom relativt bylsigt, så den behöver ju relativt breda för att det inte ska se konstigt ut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[SusanneKs]
2015-08-12 20:03
#8

Det finns ganska många som har svårigheter med tvillingnålen.  Vanligt är att ena nåltråden går av stup i ett.  Eller också blir undertråden alltför sträckt med följd att sömmen går sönder. Det finns fina dekorsömmar som blir elastiska och de kan användas för att fålla med istället. En del nyare symaskiner konstrar mest.

Jag har nog aldrig sicksackat trikå. Numera har jag en kombimaskin, men min vanliga hushållsmaskin har en mängd olika elastiska sömmar så det klarade sig med en söm i alla fall.

Jag syr med väldigt olika sömsmåner, ibland kör jag precision med 6,5 mm sömsmån.  För vävda tyger är det oftast15 mm. Då gäller det att ha en väl utformad pressarfot att styra med. Trikå finns ju i så många olika kvaliteter och material så några är bylsiga som du säger men andra är riktigt skira. Baddräktsfoder är superelastiskt medan duoplex är väldigt fast i kvaliteten. Men nästa alltid kan man sy med en smal sick-sack och få fint resultat.

Sindri
2015-08-12 21:47
#9

#7 av: VildaVittra

Jättebra tips! Skall testa nästa gång jag syr i trikå.

Upp till toppen
Annons: