Annons:
Etikettsömnad
Läst 5869 ggr
Sindri
2015-02-22 22:36

Ny sax - tips önskas

Jag behöver nog en ny sax. Slipade båda mina, men det blev inte så bra. Kostade drygt 100 spänn styck så kanske lika bra köpa nya. De är 40 resp 20 år gamla.

Jag har testat en Kai - den är ju som en dröm, men vet inte om jag vill lägga 700 spänn på en sax, även om jag syr mycket.

Nu vill jag veta vad ni använder och de funkar med olika tyger. Jag klipper allt från läder till siden så jag kanske borde ha två st?

Annons:
VildaVittra
2015-02-22 22:41
#1

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2015-02-22 22:45
#2

Låter bra när man skall klippa till långa raka linjer. Men för små saker, rundade grejer? Har du provat en? Skulle vara kul att testa - absolut.

VildaVittra
2015-02-22 22:47
#3

#2 Nej, jag har inte provat någon tyvärr, drabbades bara av habegär när jag såg en användas i The great british sewing bee.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2015-02-22 22:53
#4

Aha! Då kommer jag väl till det, och får se hur de gör. Har bara hunnit del 1 än så länge. Måste ju sy lite emellanåt också…….

[SusanneKs]
2015-02-23 00:23
#5

Rullkniv är min absoluta favorit - jag gillar Olfa mycket -  men jag har också några bra saxar. 
Man kan skära hyfsat noga i kurvor med en vanlig rullkniv. Speciellt bra är den till elastiska tyger. Då kan man skära utan att rubba tygkanten alls, det är bara att flytta fram skärmattan allteftersom. Det finns rullknivar med mindre blad som man kan ta till vid precisionsarbeten.  När kniven är slö byter man till ett nytt blad helt enkelt
En bra sax blir ännu bättre vid professionell slipning. Själv har jag lämnat in till Sliperiet Eggen i Spånga och fått toppenfina saxar tillbaka.  Andra har lämnat in på ett proffsställe på Kungsholmen och är helnöjda. Saxar och overlockknivar kan bli förstörda om de slipas fel, ibland kan ett proffssliperi rädda verktyget. 
Om du bor på långt från Stockholm/Göteborg kan du skicka in  dina saxar/knivar och få tillbaka dem med posten-

Sindri
2015-02-23 07:01
#6

Bra info, tack! Spånga ligger rätt bra till. Så du rekommenderar inte en egen knivslip? Fiskars har en för runt hundralappen, men det kanske är för bra för att vara sant?

Om jag fattar rätt då så använder man skärmatta till rullkniv? Har kollat lite på såna, de är ruskigt dyra, vill såklart ha en stor, men är lite sugen.

Vad hardu för saxar?

Annons:
VildaVittra
2015-02-23 11:43
#7

#6 Tyska amazon är i regel avsevärt billigare än vad de kostar i svenska affärer och portot ligger ungefär som i Sverige.

90 x 60

120 x 90 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2015-02-23 12:41
#8

Men….tyska Amazon…hade aldrig hört talas om. Tack!  Hur klarade vi oss före internet?

VildaVittra
2015-02-23 12:51
#9

Ingen aning! Vi måste ha levt på svältgränsen konstant. 😎

Absolut billigast är polska ebay, problemet är att försäljarna i regel bara kan polska och ryska, så blir det något krångel blir det jobbigt om man inte känner någon polack som kan tolka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pialinn
2015-02-24 12:52
#10

Det är enormt svårt att slipa saxar. Skulle aldrig göra det själv. Har man en gammal sax i ett bra material lönar det sej att få dom proffs-slipade. 

Att ha flera saxar, när man ska klippa i olika material är nog nödvändigt. Och att man ser till att ingen får tag på dom.  😉

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Sindri
2015-02-24 13:52
#11

Min gamla saxar kan jag ju använda till grövre material, skinn etc, men köpa en ny riktigt fin som jag kan klippa i trikå, siden etc.

Kanske jag kan slipa de gamla saxarna själv och lämna in den jag köper på proffsslipning. Annars blir det billigare att köpa en billig sax till det, en som kanske håller 5-6 år , än att lämna in på slipning varje år för 100:-. Mina nuvarande är som sagt var 30 resp 40 år och har funkat super tills för en 4-5 år sedan. Inga märkessaxar.

Ingen fara för felanvända saxar - det är inte många som frivilligt går in i min kreativa röra…… 😉

MEN - vilket märke på sax?

Pialinn
2015-02-24 17:11
#12

Jag brukade köpa IKEA-saxar och "märkte upp" dom, så jag visste vad de skulle användas till. Ingen stor förlust om man klippte i en knappnål av misstag när man klipper tyg.

Annars är väl Fiskars ett bra märke om man nu inte vill betala 700:-

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[SusanneKs]
2015-02-24 18:56
#13

Några av mina saxar har jag köpt begagnade,  flera märkta Solingen som var ett kvalitetsmärka från Tyskland. Några kommer från Eskilstuna, flera från Fiskars, en är japansk enligt sliperiet, några billiga kineser, en toppenbra Mundial och en KAI skräddarsax som jag köpte för ett rövarpris  i en butiksutförsäljning. Några saxar är helt anonyma men är ändå mycket bra.  Tror inte att jag haft någon sax inne för slipning mer än 1 gång.  Några har aldrig slipats alls och jag har aldrig stoppat in en sax i en slip.

Detta är min mix av saxar. Några är bara för tyg och andra för naglar,  kök,  papper mm.

En kursdag ägnades åt att handarbeta med metall.  Vi fick arbeta med olika sorters metalltråd och ölburkar. Vi fick bl.a. lära oss om härdning och att man kan klippa metall utan att saxen skadas om den har tillräckligt hårt stål i sig,  mina gamla Classic Fiskars saxar visade sig även praktiskt vara bra nog. Den billiga kinessaxen klarade inte testet.

Min dryga 18 år gamla köksax kan delas i 2 delar utan skruv och har diverse inbyggda extraverktyg . Den är dessutom självslipande och är helt anonym, kostade 12 kr  på  Överskottsbaolaget 1996.

Man kan få bra saxar för en liten peng om man har tur.

Annons:
Sindri
2015-02-24 20:09
#14

Nu handlar ju det här bara om en textilsax, men det verkar vara Kai som gäller då. Tja, det blir kanske den sista saxen jag köper, så det får väl vara värt det.

anki1
2015-02-24 21:44
#15

Jag har en från fiskars, som aldrig använts till nåt annat än sömnad. Den är märkt, ligger i mitt syskrin. och varning utfärdad om vad som händer om den används till nåt annat än sömnad.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

[SusanneKs]
2015-02-25 08:52
#16

Det billigaste priset jag vet på KAI skräddarsax är just nu hos Pulvertroll, ett svenskt företag som skickar så billigt det går.  Moms och tull ingår redan i priset. 

http://webshop.pulvertroll.se/tillbehor/kai-skraddarsax

Sindri
2015-02-25 11:15
#17

Jag har sett den där sidan, men jag undrar om det verkligen är den saxen jag är ute efter. Kolla här http://www.dinhobbybutik.se/product.html/kai-tygsax-25cm?category_id=261

Om du kollar på förstoringsbilden så är det samma sax. Skräddarsaxen kan bara inte säljas för lite över 300:-! Eller lägger de in vilka bilder som helst utan att veta om det är rätt vara? Så här skall den rätta saxen se ut.
https://www.tyg.se/96-a9102_skraeddarsax-kai-10in-pro-slim-light.html
Och i så fall tar Pulvertroll ett rejält överpris för den sax de säljer.

VildaVittra
2015-02-25 11:18
#18

Det är ju inte samma förpackning, skulle gissa på att det är olika kvalitet på dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2015-02-25 11:33
#19

På Din hobbybutik och Pulvertroll är det samma förpackning och samma sax. Om man kollar på hur plasten i handtagen går så ser det exakt likadant ut.

[SusanneKs]
2015-02-26 16:02
#20

Min KAI-sax ser inte likadan ut. Den har KAI-märket på stålet och också kaicutlery i plasten. Trots kraftig rabatt kostade den betydligt mera än hos ditt billiga ställe.  Den är 25 cm och jag har inte förpackningen kvar.

Det kan hända att dinhobbybutik dumpar priset av någon anledning om det verkligen är KAI de säljer.

Annons:
Sindri
2015-02-26 21:07
#21

Kai gör saxar i en massa olika modeller. Den jag var ute efter är en som kallas Pro och den levereras i en grå ask med genomskinligt lock.
http://butik.skovdesymaskiner.se/sax-kai-proffs-sax-25-cm/44-0

Jag mailade Skövde symaskiner och fick försäkrat att det är den de säljer, så nu är det beställt! Bra pris dessutom.
Den saxen som Pulvertroll och Din hobbybutik säljer är en billigare. Pulvertroll påstår att Stoff och Stil tar 1200 för den saxen.

Bibbis Textil  http://www.bibbistextil.se/ säljer en som heter Sharpist och som hon tycker är bäst, och den har ett annat prisläge. Sharpist är säkert mycket prisvärda, och jag hittade hursomhelst en massa annat där så det blev en rejäl beställning i alla fall med både skärmatta och rullkniv.

Nu får jag nog ta och röja i syrummet så jag kan börja på nåt alldeles nytt!

[SusanneKs]
2015-02-27 17:33
#22

Så fint att du delar med dig av det du fått fram så att andra kan få nytta av det.

Min KAi-sax är nog av en mycket äldre årsmodell så man kan nog inte jämföra, men den är underbar i alla fall.

Jag gillar också Bibbis textil.

Storip
2015-02-27 17:50
#23

Jag tycker fiskars gör bra saxar 🙂 vet inte priset

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


JMW
2015-02-27 18:56
#24

Vad bra Sindri att du hittat sax. Jag själv har en Kai 25 cm som jag haft några år nu. Exakt samma som Pulvertroll har. Den är super. Kollade där jag brukar handla och de tog strax över 200 med momsen. Fast då är det inte en Pro.

Skärmatta och rullkniv har jag nu använt ett kort tag och jag kan inte fatta hur jag kunde överleva utan tidigare. Så otroligt användbart! Tänk bara när man ska skära till egna snedremsor. Det är ju hopplöst att klippa och få riktigt bra.

Eftersom jag börjat med lapptäcksteknik så är skärmattan ett måste. Är f.ö. Kai skärmatta och rullkniv jag köpt.

Sindri
2015-02-27 19:30
#25

Kanske var överkurs med en Pro….men jag kommer nog inte ångra mig. Skall hämta den imorgon.
Skärmattan jag beställde heter Olfa och rullkniven en Fiskars Softout. Har aldrig ens provat så det blir spännande. Håller inte på med lapptäcken, men att kunna göra egna remsor, sneda som raka 😉 blir kul. Man kan ha det till så mycket.

Beställde faktiskt också snedslåvikare från Bibbis, set om 4 st för 149:-, som hon rekommenderade. Ja, det blir nog mer från Bibbis, jag fick väldigt snabba svar på mina frågor, och leveransen är redan på väg…… Känner mig som ett barn före julafton.

I hastigheten beställde jag även en ny kökssax eftersom barnen klagar på den gamla, och den kom i lådan idag! Det blev en Fiskars med tandning.

Elcyion
2015-04-06 14:13
#26

Ebay.com är ett riktigt bra ställe att kolla på. Köpte en rullkniv därifrån för ~ 35:- (fraktfritt). http://www.ebay.com/itm/231297722291?_trksid=p2059210.m2749.l2649&var=530631160783&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT Jag köpte den orangea på 45mm.

Medarbetare på jack russel terrier

[SusanneKs]
2015-04-06 16:13
#27

Gå inte bara på billigt pris. Häromdagen fick jag höra från en kompis att hon numera köper Fiskars rullknivsblad.  Hon tycker att de räcker 5 gånger längre än Olfas motsvarande  och ändå anses Olfa ha kvalitetsmeterial

Annons:
Elcyion
2015-04-07 10:01
#28

http://www.ebay.com/itm/Fiskars-45mm-Comfort-Grip-Titanium-Rotary-Cutter-Sewing-Quilting-NEW-/331068495172?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item4d15385544

Nu är jag inte världsbäst på att söka. Men ~135:- inkl frakt. Jag har aldrig varit missnöjd med kvalitén på något jag har köpt från ebay.

Medarbetare på jack russel terrier

Sindri
2015-04-07 10:48
#31

De må heta Kai professional på Ebay, men en äkta Pro får du inte för 430:-.Möjligen den för 68$, men den under har inte rätt förpackning. För mig var 699:- inkl frakt ett superpris och jag är otroligt glad för min sax.

Nu måste man inte ha en Pro och den för 430:- är säkert också en supersax, men den är inte en Pro.

Upp till toppen
Annons: