Annons:
Etikettsömnad
Läst 3873 ggr
anki1
2/4/15, 8:49 AM

Hur ändra jeans som är stora i baken

Jag har jeans som är stora baktill och i linningen. Jag undrar hur man kan ändra dom så de blir bra. Just nu är de väldigt obekväma. Bälte hjälper inte. Det är inte bara att sy in rakt av. Vill ha  kvar hällan därbak.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
VildaVittra
2/4/15, 9:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ett sätt är att du sprättar upp grenen och sänker midjan genom att ta bort tyg där. Men det beror på hur det ser ut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

anki1
2/4/15, 9:12 AM
#2

OK, det är bara själva baken som är stor Det är tight över låren och lite utställda nertill. jag kan ta av mig byxan utan att knäppa upp dom. Grensömmen sitter väldigt långt fram

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

VildaVittra
2/4/15, 9:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Då skulle jag sprätta upp linningen bak och ta bort tyg där, och sedan sy en delad linning bak som det är på herrbyxor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

anki1
2/4/15, 11:34 AM
#4

Ja jag har funderat på denna lösning själv, eftersom dom mest är vida upptill. Men så är det ju bälteshällan. Kanske kan ja "trixa" lite där. en jag får ändå spräta hela baken.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

VildaVittra
2/4/15, 12:00 PM
#5

Sprättar du linningen så är det ju bara att sätta fast hällan på den nya mitten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2/4/15, 4:24 PM
#6

Just jeans är ju lite bökiga eftersom det är så himla tjockt och stelt tyg i dem. Du kommer tyvärr bli tvungen att sprätta minst ända till grenen. Är de sydda i ett från fram till bak så blir det ända till gylfen och det är inte så kul.

Det blir inte heller så bra, så "rumpformat" om man syr in byxor därbak, om det inte är väldigt lite, men det verkar det inte vara frågan om i ditt fall?
Frågan är om det är på längden eller bredden du skall sy in dem? Antagligen båda?

Är det på längden så är det i själva grenen du skall sy in. På bensidan (innersömmarna i benen), brukar ju många jeans ha enkla sömmar, så det är bara att sprätta upp en bra bit ner på benet. Är det bara själva baken som skall sys kortare så lägger du helt enkelt tillbaka fram- och bakstycke så att en del av baken "hänger ner". Du får jämka och forma så att det blir en snygg övergång till den gamla sömmen.

På bredden finns det tyvärr bara sidsömmarna att sy i om det skall se bra ut, och det är nästan ogörligt om det är jeanssömmar. Är linningen inte alltför stel och hård och du har tur kan du göra veck av själva linningen och en bit neråt. (OBS! glöm då inte byta nål i symaskinen till en grövre). Gör två bak och två fram.

Jag har fyra taniga ungar och åt alla, speciellt killarna, har jag fått sy in alla byxor. De har aldrig gillat att visa kallingarna! Är innerligt glad att ingen av dem gillade jeans. Själv har jag en liten "kort" bak och får flytta ner linningen där bak på byxor (tur att jag inte gillar att ha byxor!). Ibland har jag kunnat fuska och sy en söm just nedanför linningen som inte har märkts.

Gillar inte heller byxor som sitter lågt ner och då har jag fått  "flytta ner" grensömmen och det har funkat för det mesta.

Annons:
anki1
2/4/15, 6:24 PM
#7

Numera finns ju den fina dubbelsömmen oftast  på insidan av benet. och om jag ska sy in från sidan så kommer ju nitarna i vägen. Det ser ut som om de sytt ihop framsömmarna och baksömmaen först,. för att sen sy sidosömmen och till sist Inner/grensömmen.  som jag ser det så är nog sprätta baken och sy ihop minska vidden lite upptill. enklaste lösningen är nog att trycka ner dom i en insamlingslåda till hjälpinsamling. Men det vill jag inte.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Veda
2/4/15, 7:30 PM
#8

På den tiden jag var smal i midjan brukade jag sprätta baksömmen,  dela linningen på mitten och sy ihop med en vanlig söm. Sen kan man ju sätta tillbaka hällan om man vill. Det går säkert att dela framsöm/baksöm även om de är ihopsydda.

Sindri
2/4/15, 8:28 PM
#9

Eller unna dig ett par nya som sitter bra och kolla in här för att få tips om vad du kan använda de gamla  till:

http://aterbruk.ifokus.se/

Jag är verkligen en sån som i absolut sista hand gör mig av med grejer. Jag kan kämpa och kämpa för att få nånting att passa, ibland går det, ibland inte och då tänker man på alla xx timmar man slösat bort till ingen nytta. 😕
Det känns i alla fall lättare att skänka bort och hoppas att det är perfekt till någon annan. Har blivit lite bättre på det med åren, faktiskt.
Men lika ofta blir jag överlycklig över nåt jag sparat som visade sig komma jätteväl till användning. Fina material har jag svårt att slänga.

Lycka till hur du än gör!

VildaVittra
2/4/15, 8:37 PM
#10

Eller sy en kjol av dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

anki1
2/4/15, 8:48 PM
#11

jag är också en sån som inte vill kasta fullt fungerande eller fungerande med någon ändring. allt ska återbrukas till minsta del.  Kanske förvandlar jag byxorna till en kasse. Jag har sett videoklipp på tuben. hur man kan göra.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: