Annons:
Etiketttovning
Läst 2558 ggr
Guldpaddan
10/1/14, 9:48 AM

Kamelhår - hur tvättar jag och får till det?

Min son har tagit rätt på lite kamelhår. Det är ingen större mängd, men jag vill försöka använda det till något. Hur tvättar man ullen? Den är nu tagen direkt från kamelerna och är smutsig och har en del små kvistar och blad i sig. Vad gör man sedan, när man tvättat den? Försökte googla efter information om kardning, men tycker inte jag hittade något bra. Tänkte nog att vi skulle tova något tillsammans.

Annons:
VildaVittra
10/1/14, 9:58 AM
#1

Är det bara en mindre mängd så kan du tesa istället för att karda.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

parsley
10/1/14, 12:23 PM
#2

Fungerar de här råden ? Tvätta ull innan kardning  http://www.alternativ.nu/index.php?topic=48265.0

[SusanneKs]
10/1/14, 4:48 PM
#3

Vilket är det du egentligen har? Kamelhåren (täckhår) är ganska grova och säkert mycket hårdtovade.  Bottenullen från kamel har tunna fibrer och kan nog tovas hyfsat bra. Eventuellt får du blanda med finhårig fårull.

Vid ett besök i USA gästade jag en kamelfarm där jag fick lyfta bort bottenull från en kamel som just fällde pälsen. Sen fick jag det som jag hade kammat bort. Vid tvätten använde jag litet av ett färglöst diskmedel och mängder av handvarmt vatten.  Tror att jag tvättade två ggr för det var mycket jord i ullen.
Fibrerna har inget fett i sig alls så man kan inte alls tänka som för fårull. Men man ska naturligtvis hantera ullen varsamt och låta bli att krama och vrida. Låt vattnet sila igenom och göra jobbet. Jag brukar bara hänga upp ullen på käppar över badkaret, där vattnet får rinna av. När det inte droppar längre kan man sprida ut ullen mera.

Jag blandade kamelullen med svart merinoliknande ull (där jag tvättade bort otroliga mängder med lanolin) och lite färgat silke i kardningen. Sen spann jag ett mycket vackert garn och stickade en spetssjal som skickades till kamelfarmen som tack för senast. Den uppskattades mycket.

Guldpaddan
10/21/14, 10:36 AM
#4

Tack snälla för svaren!!!

Upp till toppen
Annons: