Annons:
Etikettsömnad
Läst 6110 ggr
Cindy S
2014-07-12 18:05

Symaskin för den med dålig ekonomi.

Jag har fått för mig att börja sy igen(inte sytt sedan jag gick i skolan) och vill gärna ha råd för inköp av billig men bra symaskin.

Jag är överviktig och har väldigt svårt att hitta byxor/leggins som passar och vill helst sy själv. Leggins går sönder efter ett par månader eftersom att mina lår skavr mot varandra när jag går, så det här blir nog mer ekonomiskt, speciellt eftersom jag är arbetslös.

Vad är den lägsta kostnaden för en maskin som kommer hålla i flera år och som kan användas på de flesta tyger? Hur många sömmar är minimum? Räcker zick zack och raksöm eller behöver jag annat om jag ger mig in på att sy egna kläder? Har ni någon billig symaskin ni kan rekommendera?

Hur väl håller symaskiner? Är det någon idé att hålla koll på blocket och köpa billigt där eller är det bara skräp?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
VildaVittra
2014-07-12 18:16
#1

Faktiskt räcker enbart raksöm om du lär dig tekniker som franska sömmar. 

En bra maskin behöver inte kosta mer än 50 kronor, vilket var ungefär det jag gav för min husqvarna modell 12. För med symaskiner så gäller verkligen regeln, ju äldre (tyngre) desto bättre.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Inkanyezi
2014-07-12 18:22
#2

En hygglig maskin till bra pris är IKEA:s "SY" som kostar ungefär 600:-
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40208970/

Man ska vara medveten om att maskinen inte håller lika hög kvalité som exempelvis Husqvarna, men priset är därefter. Om man inte syr så mycket att man sliter ut den lär det inte vara några problem med en billig maskin och IKEA har bra service.

För elastiska sömmar är det bra att ha sicksack.

Själv skulle jag föredra att köpa en ny maskin med garanti från ett företag med gott rykte framför att handla på Blocket eller okänd webbshop. Visserligen kan man göra en bra affär genom att handla en bättre maskin till lågt pris på Blocket, men det kan också vara en "lemon" som bara ger bekymmer. För att handla begagnat bör man vara väl insatt och inspektera varan före köp.

VildaVittra
2014-07-12 18:25
#3

#2 Den väger bara 6 kilo, hur i all världen kan den vara hygglig? Har du sytt med den själv? Jag har försökt hjälpa folk som köpt liknande och inte ens jag som växte upp i en syatelje har lyckats få dom att fungera.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Inkanyezi
2014-07-12 18:37
#4

En bekant till mig köpte en nyligen, och jag visade honom hur man gör ett knapphål med den. Den föreföll helt användbar, men som du säger är den lätt.

En av de saker som gör en symaskin lätt kan vara att man använder plast i stället för metall till vissa av de rörliga delarna, och plastkugghjul går lätt sönder. Jag har inte tittat inuti IKEA-maskinen, men en maskin från Quelle som min styvdotter köpte gick sönder efter något år av ganska hård användning, och då hade ett plastkugghjul slitits ut. Det gick inte att få fram någon reservdel.

Så det handlar lite grann om hur mycket man kör. Min egen gamla Husqvarna har tuffat på i alla år jag har haft den, och jag köpte den begagnad för nära trettio år sedan. I början sydde jag kläder åt barnen, så det blev ganska mycket.

Men när man köper begagnad maskin bör man veta vad man ska ha. Av småmaskiner för hemmabruk är Husqvarna, Singer och Elna ganska säkra märken, då behöver man egentligen bara kolla att de fungerar. Också de bästa kan bli knepiga att få igång om de har kärvat ihop av misskötsel.

Innan jag skaffade min Husqvarna hade jag en Singer trampmaskin från trettiotalet, som jag skickade till Afrika när jag skulle flytta. Den fungerade mycket bra, så gamla beprövade grejer har väldigt goda förutsättningar att fungera länge. Den nya maskinen skaffade jag för att kunna ställa undan den, vilket knappast går med en trampmaskin när man bor i en etta.

Evahelene
2014-07-12 20:44
#5

Se dig om efter en Husqvarna Automatic från 60-talet. Dom håller väldigt bra och är tillräckligt tunga för att inte stå och hoppa när man syr fortare än "1 dm i minuten". Jag har 2 stycken, den ena som reserv när/om den andra brakar ihop. Maken köpte dem på Myrorna och Kupan för 200 kr styck.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

VildaVittra
2014-07-12 20:59
#6

#5 Kör den andra lite då och då, annars kan de "klistra ihop sig".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Pialinn
2014-07-12 21:00
#7

#0 Ska du sy leggins i ett töjbart tyg bör du kunna sy zick-zack på maskin.

#1 Vad är franska sömmar?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

VildaVittra
2014-07-12 21:05
#8

#7 Man syr  två raksömmar och viker så den första raksömmen vänder fraskanten inåt. 

Det finns fler sömmar som gör samma sak, den franska är dock lättast. 

http://www.sewneau.com/how.to/french.seam.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[SusanneKs]
2014-07-12 22:55
#9

#7 Fransk söm heter vändsöm på svenska,  i syslöjden tvingades jag att sy den för hand eftersom skolan inte hade symaskiner för oss. Det gick bra för vävda tyger, men leggings som är töjbara sys nog bäst med overlock. En nödlösning som duger är att sy med smal sicksack.

Om du hittar en fungerande symaskin från 50- eller 60-talet så kan det vara att bra val.  Kolla märkena  Bernina , Elna och Pfaff,  de gjorde bra maskiner en bit in på 90-talet.

parsley
2014-07-13 10:13
#10

Jag skulle definitivt valt en äldre, begagnad maskin. På loppis och hos privata säljare på t ex Blocket kan man med lite tur hitta för ett par hundra-lappar. Hos en återförsäljare av begagnade symaskiner är de dyrare, och servade. De är betydligt gedignare än en modern lågprismaskin. Jag har kollat på IKEA:s maskin och den lockade inte till köp. Jag syr hellre på min gamla gröna Husqvarna.

Pialinn
2014-07-13 10:19
#11

Fransk söm/vändsöm funkar inte på töjbara tyger.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

VildaVittra
2014-07-13 13:09
#12

#11 Jo, om man syr i ett stumt stödband.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pialinn
2014-07-13 15:04
#13

!#12 Och varför ska man sy i ett band? Då kan man ju lika gärna sy i vanligt tyg. Leggings syr man ju i ett trikå-tyg just för att det är elastiskt.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
VildaVittra
2014-07-13 15:20
#14

#13 Bara för att tyget är elastiskt behöver inte sömmarna vara det, tyget fortsätter ju fortfarande att ha de elastiska egenskaperna. Ett par leggins behöver ju inte vara elastiska i grenen, det är ju knän och sånt som behöver vara det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[SusanneKs]
2014-07-13 16:38
#15

De leggings som jag äger har superelastiskt tyg och också mycket elastiska sömmar. De ska ju sitta tajt och inte vill man väl ha hårda sömmar i grenen.

Cindy S
2014-07-17 15:42
#16

Ok, då ve jag vad jag ska leta efter :)

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Pialinn
2014-07-17 18:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Kan du hitta en sån här maskin och få den översedd av fackman klarar du dej bra. Det är en gammal hederlig grön Husqvarna. Brukar finnas på Blocket, men just idag hittar jag ingen. Med raksöm och zick.zack klarar man sej länge.

Husqvarna, Pfaff och Bernina är pålitliga maskiner.  Singer rekommenderar jag inte

Vad du bör tänka på om du syr i trikåtyger är att du behöver special-nålar. Finns att köpa där du köper tyger. De är "runda" i udden så de inte skär sönder trådarna i stickat.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Evahelene
2014-07-17 23:15
#18

Exakt sådana är det som vi har. Krånglar dom någon gång så är det mitt/vårat fel (jo guben min syr också)…senast berodde krånglet på att jag hade en billig tråd i undertråds-spolen och en prima som övertråd- upptäckte jag att jag hade 😞 Man bör ha samma kvalité på över- och undertråd.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Saffran0Spice
2014-07-21 11:14
#19

Föreslår att du kikar på loppisar!
Själv gjorde jag ett riktigt fynd - fick en Singer från 30-talet med elmotor för 20kr, det enda jag behövde göra var att olja den ^^

Upp till toppen
Annons: