Annons:
Etikettsömnad
Läst 3551 ggr
parsley
4/8/14, 8:37 AM

Tröja av skurtrasor

Tröjor  av skurtrasor var populära i början av 1980-talet. Någon som kommer ihåg hur man gjorde?

Annons:
VildaVittra
4/8/14, 8:49 AM
#1

Det måste varit något lokalt fenomen, för jag har aldrig hört talas om eller sett det, trots att min mamma var textiltekniker och designer på den tiden.

Men det låter otroligt spännande, hoppas på att få se något exempel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[SusanneKs]
4/8/14, 9:52 AM
#2

Något sånt har jag aldrig heller sett eller hört talas om. Folk stickade tröjor och annat med garn, gärna luddigt garn av typ mohair, men av syntet. 

Under 1980-talet stickade jag mängder av sockor och vantar till barnen på maskin och också dräkter till mig och finkläder till dottern.

Sen kom japansk stickning med massor av spännande nya idéer. Mosaikstickning, dominostickning, intarsiastickning blev populära. Men några disktrasor fanns inte med i det jag såg.

Berätta mera!

anki1
4/8/14, 10:45 AM
#3

Jag kommer ihåg dom, fast jag inte hade nån själv eller gjort någon. Men jag tror det handlar om att sy ihop skurtrasor av den "stickade" (resår eller patent sickade) varianten. 2 till framstycke, 2 till bakstycke. o 2 eller fler till ärmar. nånting sånt var det.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Tant Grön
4/8/14, 11:07 AM
#4

Läste i en bok, kommer inte ihåg vilken, att dom gjorde sådana under andra världskriget. Vet inte hur dom såg ut.

Lill-Kisse
4/9/14, 12:07 AM
#5

Jag kommer ihåg den "vågen". Det var precis som anki1 beskrev i #3 ovan. Det var jätteenkelt att göra.

Upp till toppen
Annons: