Annons:
Etikettsömnad
Läst 5495 ggr
Trin
2014-02-17 15:48

Husqvarna vs Singer ?

Funderar på att köpa en symaskin , men jag har noll koll när det gäller symaskins val. Jag är en nybörjare och jag är inte ute efter en proffs symaskin för flera tusen kronor. Dock vill jag ändå ha en symaskin som fixar jobbet och som inte går sönder det första den gör. Jag vill gärna att den ska hålla många år framöver.

Jag kommer främst använda symaskinen till enklare sömnad.

Jag har kikat på: Singer Simple 3223 och Husqvarna Viking E10 H . Men vilken av dem ska man välja ? Fattar noll när det gäller symaskiner och den enda skillnaden jag ser dem två imellan är att den ena är dyrare än den andra ?

Tack på förhand.

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Annons:
VildaVittra
2014-02-17 16:13
#1

Ingen av dom.

De mest pålitliga maskinerna är gjorda i metall och produceras inte längre. Så kika efter en begagnad (70-tal och äldre) och provkör den (så den inte låter som ett tröskverk, då har oljningen troligen misskötts). 

Skriv var du bor så kan jag peka ut intressanta objekt på blocket.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kaisakavat
2014-02-17 16:20
#2

Kan du ge exempel på vad för sorts enklare sömnad du tänker använda den till?

Jag rekommenderar i princip aldrig någon att köpa dessa billiga maskiner. De brukar inte hålla och de brukar göra ett ganska dåligt jobb. Men just dessa modeller har jag inte sett in action, så vet inte. Kanske funkar de för dig.

Troligen är de i stort sett jämförbara. Men jättesvårt att veta, jag har inte provsytt någon av dem. Min dotter har en Viking och hon är nöjd. Men hennes är en dyrare modell. 

Kanske nån annan vet..

[SusanneKs]
2014-02-17 17:08
#3

Nej från mig också. Nya maskiner i de lägre prislägena håller inte måttet. De är för svaga för att fålla up ett par jeans t.ex. Det är dumt att bara slänga bort sina pengar.  Dessutom kan man tappa bort glädjen att sy om symaskinen krånglar.

En del gamla mekaniska maskiner kan vara bra, men det finns svaga punkter hos dem också. Från 60-talet finns plastdelar som torkar och spricker sönder. Reservdelar kan vara svåra att få tag i och det kan bli dyrt. Ofta behövs en rejäl rengöring inuti.
Är du  tekniskt lagd eller har någon i din närhet som kan fixa så kan du chansa och kanske få en bra maskin för en billig peng.

Annars är det bättre att spara ett tag till och skaffa en stark kvalitetsmaskin. De japanska märkena Brother och Janome anses vara bra idag. Janome Easy Jeans har nu jubileumspris 3500:- Den har tillräckligt många sömmar och är stark, dvs klarar av att sy i många lager tyg. 

De mekaniska symaskinerna är något billigare än de digitala och också mindre ömtåliga. Önska pengar till symaskin till födelsedag och jul, så kan du få något som du kan ha glädje av i många år. 

Lycka till!

Evahelene
2014-02-17 17:26
#4

Min äldre syster köpte en Viking för flera (minst 10) år sedan och är nöjd med den. Hon syr väldigt mycket (till Röda Korsets baby-paket) och än har hon inte haft några problem med den. Singer-modellen vet jag tyvärr inget om.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

kaisakavat
2014-02-17 17:57
#5

#4 Det är en väldigt stor skillnad mellan Viking och Viking. Finns många olika Viking-modeller.

parsley
2014-02-18 07:50
#6

Jag skulle också rekommendera en äldre maskin, bl a för att de är såpass prisvärda. Skulle den gå sönder och vara omöjlig att reparera så har den förmodligen ändå kostat mindre än vad en ny lågprismaskin kostat i inköp.

Annons:
Evahelene
2014-02-18 16:27
#7

Syrrans maskin är motsvarande

Husqvarna Viking H-Class E20

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

anki1
2014-02-18 22:23
#8

Har en likadan. Men jag gillar inte tillbehörsasken som är arbetsbord med. Så jag köpte en liten sortimentask att ha tillbehören i på Clas Ohlsson. Huven var heller inget vidare. Så där köpte jag en sån där förvaringskasse på lagerhaus Vände ut och in på den samt vek ner den (handtagen klipptes av). tog hål i botten upp och ned vänd blev det då en fin huv till symaskinen med en  stor "ficka" att ha tillbehörsasken och sladdarna i.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Trin
2014-02-24 13:42
#9

Tack så jätte mycket för alla tips ni delat med er av. Jag får fundera ett tag till , man vill ju inte köpa något som går sönder bara man tittar på det.

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Upp till toppen
Annons: