Annons:
Etikettsömnad
Läst 4087 ggr
Mmnda
2014-01-30 13:19

Sy på muddväv

Nu kommer jag igen med mina nybörjarfrågor.. :$ Jag syr en tröjklänning och ska sy på muddväv i halslinningen. Resultatet blev INTE bra, halsringningen blev enorm och vågig. Varför?! Trodde man skulle stretcha halsen samtidigt som man sydde, men det blev inte alls bra! Jag använder muddväv från Stoff och Stil samt en tvillingnål. Hur ska jag göra för att få en fin halsringning?

/ Amanda

Annons:
Praefatio
2014-01-30 13:56
#1

Du tänkte lite fel :) Resår ska så att säga aktivt dra ihop tyget när du tagit på dig plagget medan mudden bara ska töja sig när du tar på dig det. Mudden är därför inte stark nog att dra ihop sig igen om man töjer det samtidigt som man syr utan formar sig efter tyget. Du ska alltså nåla som vanligt, utan att dra.

[SusanneKs]
2014-01-30 14:06
#2

Du verkar ge dig på allt svårt fortast möjligt!🙂

Muddväv är tydligen knepigt att få snyggt när man kantar. Många verkar föredra att använda interlocktrikå för kantning med täcksöm. Stoff & Stils muddväv är inte helt lyckad för bandkantning med covermaskin.

Jag har samma problem som du genom att jag också vill kanta med muddväv på en T-shirt av muddväv. Efter mycket funderande har jag tänkt göra på ett idiotsäkert sätt:

Lägg remsan räta mot räta kring halsringningen. Halsringningen får inte töjas ut, remsan ska hållas lite uttänjd. Hur mycket som behövs får man pröva ut genom att sy provlappar, det beror på plaggets tyg och remsans material. Nåla sedan fast remsan. Klipp av till lagom längd och Skarva ihop. Sy fast remsan med en smal zickzacksöm.  
Vik över remsan mot baksidan av plagget, vik in sömsmånen och nåla på tvären så att tvillingsömmen (som du syr från rätan) ska sy fast inviket på baksidan.
I stället för att använda tvillingnål kan du sy med en smal zickzack "in the ditch", precis där tygerna har sytts ihop. 

Ett enklare sätt är att sy ihop remsan (som ska vara  lite kortare än omkretsen på halsringningen) i kortsidorna, vik den sedan dubbel på länden. Lägg den dubbelvikta remsan med klippkanterna mot framsidan på halsringninen, Sy fast med en elastisk söm. Man använder här inte tvillingnål och insidan blir inte lika snygg, men det är snabbt att sy och duger för många.

Mmnda
2014-01-30 15:52
#3

Haha, jag veeeet! Jag vill liksom bli duktig direkt och tvingar mig själv till svåra grejer, och så tappar man suget och får en rejäl törn på självförtroendet på köpet.. Att man aldrig lär sig! 

Ärmarna blev superfina med tvillingnålen, så jag ska nog sprätta upp och göra om det utan att töja. Jag är så glad att jag efter många meter tråd, spilltyg och svordomar lyckats hitta den rätta inställningen för tvillingnålen :) 

Jag ska testa att göra om det, annars ska jag göra så som du föreslog :)

Vill även passa på att tacka för era alltid så pedagogiska och snabba svar. Det är verkligen roligt, och skönt att man inte känner sig dumförklarad som man gör på vissa andra forum!

/ Amanda

Mmnda
2014-01-31 06:33
#4

Jag har upptäckt mitt problem! Jag klippte muddväven alldeles för lång. Jag räknade ut måttet genom att gånga med 0,85 men mudd är ju mycket mer elastisk. Så jag kortade ner det och resultatet blev sååå himla fint. Gud vad jag älskar att sy, haha! 

Det enda är att det blir lite tvärtemot mitt förra problem. Det drar ihop sig lite för mycket så det blir nästan en rynkeffekt. Antar att man får prova sig fram och se vad som blir lagom som #2 skrev, eftersom det är olika från plagg till plagg. Det måste väl vara det som är problemet?

/ Amanda

[SusanneKs]
2014-01-31 07:23
#5

Grattis!

Upp till toppen
Annons: