Annons:
Etikettbeskrivningar
Läst 2693 ggr
parsley
1/27/14, 11:21 AM

Filtade raggsockor

Filtade raggsockor

Raggsockor som filtats i tvättmaskin blir varma och täta. De är perfekta myssockor för den som har frusna fötter och skyddar mot kalla golv. En socka med skaft sitter bättre på foten än en toffla och värmer även vristen. De kan stickas med utgångspunkt från en vanlig strumpbeskrivning.

Material: 120-150 gram ullgarn som inte är superwashbehandlat. Även alpacagarn av typen Garnstudio/Drops Alpaca filtar sig och krymper om de tvättas i tvättmaskin. De sockor jag gjort väger omkring 120 gram. Räkna med 120-130 gram om du väger upp restgarner och 150 gram om du köper garn (storlek dam)

Stickor: 4,5-5 mm

Provlapp: Sticka gärna en provlapp av de garner du tänkt använda och tvätta den för att se hur mycket garnet filtar sig. Mina provlappar brukar krympa 20 % på bredden och 30 % på längden. Jag tvättar i 60 grader och torktumlar. Många "färdiga" beskrivningar rekommenderar en försiktigare filtning i 40 grader, så det är bra om man kan prova sig fram.

Gör så här: Välj vilken sockbeskrivning du vill utgå från. Jag har stickat från tån och upp med timglastå och timglashäl, bl a för att sticka så långt garnet räckte och kunna komplettera med restgarner. Sticka slätstickning istället för resårstickning. Enligt min provlapp var 50 maskor lagom till dam. 44 maskor brukar vara lagom till damraggsockor om man stickar med stickor 4,5 mm och 44 maskor*1,2 för beräknad krympning i samband med filtning blir 50 maskor. Jag stickade strumpfoten lika lång som min fot innan jag började med hälen (kunde ev gjort den lite kortare, eftersom den blev ganska rymlig). Överst på skaftet stickas ett par ribbor eller varv rätstickning för att undvika rullkant. Sticka skaftet 13-15 cm långt innan filtning.

Strumpor stickade från tån och upp

 http://textilhantverk.ifokus.se/articles/4d712e31b9cb46221d044416-strumpor-stickade-fran-tan-och-upp?articles-1

Annons:
parsley
1/27/14, 11:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

De har sockorna är stickade av en tråd 2-trådigt ullgarn (växtfärgat från loppis) och 1 tråd Garnstudio/Drops Alpaca, samt ett par varv med 1-trådigt ullgarn (rest) som jag tagit flerdubbelt högst upp på skaftet. Jag stickade helt enkelt tills det växtfärgade loppisgarnet och alpacan tog slut. 50 gram av varje gick åt. Restgarnet användes för att få lagom långa skaft. 

De är filtade i tvättmaskin 60 grader och torktumlade. Det lite strävare ullgarnet kompletterar den lena alpacan. Sockorna är både mjuka och varma och helt klart ett par av mina favoritsockor.

parsley
1/27/14, 11:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ett annat par stickade med en tråd 3-trådigt ullgarn (köpt på loppis och mycket strävt) och en tråd 2-trådigt ullgarn (av typen plädgarn, 300 meter per 100 g). Även den här sockan har fått en rätstickad kant av restgarn och filtats i tvättmaskin och torktumlare. Sköna, men inte riktigt lika mjuka och varma som det par som innehåller alpaca.

Upp till toppen
Annons: