Annons:
Etiketterannonser-köp-sälj-verkstad-hantverkskooperativ-mm
Läst 3053 ggr
vivvi75
1/21/14, 8:59 PM

Vill du vara med och starta ett ullspinneri?

Jag söker efter en stab av kompetenta personer, som är intresserade av att starta upp ett mini-spinneri tillsammans med mig.

i Sverige finns väldigt få spinnerier som alla har antingen minst 1 års väntetid till inlämningsstopp av ull. Antalet fårägare är ganska stort och enligt lag måste alla får klippas 1 ggr/år. En del väljer att gå vidare med att förädla ullen till garn, kardflor och andra produkter. Men det mesta av all ull går tyvärr på tippen! 

Min idé är att starta en verksamhet centralt i Stockholm och driva det som ett socialt kooperativ, som även vänder sig till personer som är arbetslösa eller på annat sätt står utanför arbetsmarknaden. 

Ullen skulle även kunna säljas i en egen liten butik som garn, tovade produkter och stickade/virkade produkter till allmänheten.

Verksamheten skulle således kunna växa och bli riktigt stor och gynna många! 

Eftersom företagande är helt nytt för mig behöver jag hjälp av kooperatörer som har bra kunskap i ekonomi, marknadsföring, ansökningar av bidrag och som har vana med att ta lämpliga kontakter/göra research osv. Ett plus är om du har hantverksintresse, eller kunskap om ullhantering/fårskötsel.

Vill du vara med som en del av det här projektet från start till mål? Hör gärna av dig!! Ju fler aktörer vi blir desto lättare kan det bli att rodda hem det!

Annons:
anki1
1/21/14, 9:12 PM
#1

så intressant det låter, jag kan ju inget av det du räknade upp. Men jag vill gärna lär mi spinna ull. jag bor ju i Stockholm (Nacka). Och står utanför arbetsmarknaden sedan 20 år Jag har sjukersättning permanent pga fibro. men vill ha nåt att göra.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

vivvi75
1/28/14, 7:17 AM
#2

Jag vet exakt hur det känns! Har själv Fibro (mm) och är sjukpensionerad, men väldigt driftig när det gäller intressen jag brinner för. 

Även om man inte har så mycket kunskap om det ena, kanske det finns något annat du är bra på, som kan vara en tillgång?

anki1
1/28/14, 8:00 AM
#3

Trots allt måste man ju ha intressen. själv sysslar jag mycket med smyckestillverkning och broderi. Fast smyckestillverkningen överväger. Lära mig spinna har länge varit en önskan hos mig och väva.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: