Annons:
Etikettstickning
Läst 2569 ggr
Kashii
2013-11-15 23:04

Hjälp

Håller på med strumpor/sockar med Järbos beskrivning. Men har såklart fastnat.

"Plocka på nästa v upp 15m på höger sida av hälen samt sticka hälften av de återstående m på hälen=4:e st. Sticka rest. m från hälen samt plocka upp 15m på vänster sida om hälen=1:a st. Sticka runt i slätst. Efter 1v börjar man minska på 1:a och 4:e stickan enl. följande:"

Detta fattar jag noll av såklart =/ Någon som kan klargöra vad jag ska göra och vad rest. m betyder?

Tack på förhand :)

Annons:
MarajLowajz
2013-11-15 23:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Haha har aldrig förstått mig på det där sättet så jag kör på det gammaldags-viset ;)

Kan förklara lite hur man gör då;

Sticka resår så långt du vill tills du ska börja med hälen, sticka 2 varv rätstickning före början av häl.

Om du har sparat en bit tråd från början av resår så är det toppen - använd den som en punkt där sticka 4+1 är.

Sticka slätstickning på enbart dessa två stickor tills du kan ''lägga'' ner stickan (se bild) och det blir en perfekt trekant jäms med resåren.

Sticka ett varv till tills du kommer på sticka 4, plocka då upp nya maskor på sticka 4 och fortsätt runt och plocka upp nya maskor sticka 2. Du kan senare föra över dessa maskor på sticka nr 1.

Sticka 2-3 varv och minska ner 1 maska på sticka 1+4 (början av sticka respektive slutet av sticka). Jag brukar minska ner innanför en maska, dvs du spar den yttersta maskan och minskar ner innanför den yttersta maskan.

Och fortsätt så tills du har rätt antal maskor =)

Hoppas du förstod! Det tar lite tid innan man får ''häng'' på det hela men det blir snyggare hälar enligt mig =)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Kashii
2013-11-15 23:59
#2

Jag har stickat resåren, slätstickning efter det och har fått till en häl, så det är ovansida och undersida och tån kvar att sticka. Men jag förstår inte hur och var jag ska börja plocka upp maskorna :(

Lill-Kisse
2013-11-16 00:27
#3

"rest. m" brukar betyda "resterande maskor".

Såvitt jag förstår har du maskor på fotens ovansida och undersida. Då behöver du bara plocka upp nya maskor på sidorna, dvs 15 maskor på ena sidan, sticka, plocka upp 15 maskor på den andra sidan. Sedan fortsätter du sticka runt hela foten.

Det där om 4:e st och 1:a st syftar väl på vilken sticka man vill kalla den fjärde respektive första. Så har jag aldrig tänkt. Man har fyra stickor och sedan är det inte mer med det. Vad som är fotens ovansida och undersida ser man tydligt ändå.

Lill-Kisse
2013-11-16 00:30
#4

 - dubblett av misstag -

Svartkatt
2013-11-27 23:24
#5

När du har stickat hälen, så plockar du upp 15 maskor på ena sidan, längs kanten på "hällappen", sedan stickar dom maskorna som ska bli fotens ovansida och sen plockar upp 15 maskor på andra sidan längs kanten på "hällappen". Äsch, jag är så dålig på att förklara, men letade upp några instruktionsvideos till dig!

http://www.garnstudio.com/lang/se/video.php?id=235&sort=2&thumbnails=on

http://www.garnstudio.com/lang/se/video.php?id=69&sort=2&thumbnails=on

När du plockar upp maskorna längs kanten så skulle jag rekommendera dig att använda en virknål att plocka upp med istället för att plocka upp med stickan, det är lättare :)

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: