Annons:
Etikettvävning
Läst 11490 ggr
[T-Fia]
10/13/13, 6:28 PM

Väva i bandgrind

försöker jag mig på… det jag undrar just nu, det är vad för garn jag skall köpa. Nu har jag provat med ullgarn köpt i vanliga garnaffären, men det är lite för mjukt och luddigt för min smak, skulle vilka ha något lite strävare men ull. Tips tack, gärna på ar man kan beställa till bra pris med :-)
Finns det någon som är bra på detta så kommer jag säkert be om mer råd, för mina band ser än så länge ut som om en femåring hade gjort dom. Det sista ser värst ut för där försökte jag mig på mönstervävning :-/

Annons:
parsley
10/14/13, 7:22 AM
#1

Fungerar det med vävgarn av typen två-trådigt ullgarn eller sk plädgarn?

[T-Fia]
10/14/13, 10:24 PM
#2

Ja jag tror det är något sådant jag skall ha, men det verkar inte finnas i varendaste garnaffär…?
Var får man tag på sådant? På nätet?
Finns en lappländsk butik som säljer garn till bandvävning men det blir väldigt dyrt att handla där för det går ju åt många många meter. Särskilt nu när jag är nybörjare och kasserar banden ;-)

Evahelene
10/15/13, 12:21 AM
#3

Har du testat Indiecita Alpacka Fleece? Det är rätt mjukt fastän det är lite fastare spunnet, används både till stickat, virkat och vävt. Planerar själv att väva sjalar, "klutar" och tunna plädar av det - när jag har fixat till en plats att ha vävstolen på. Det är ett tunt garn men väldigt drygt, till ett par vantar i vuxenstorlek går det åt knappt 2 nystan a' 50 gram.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

parsley
10/15/13, 8:44 AM
#4

Om du googlar på vävgarner så hittar du affärer som säljer vävgarner.

Några andra affärer som säljer två-trådigt ullgarn på postorder är

Grunnebo, Vartofta och Ullcentrum på Öland. Även Knitting Room har Kilafors svenskullgarn. 

Du kan även googla efter återförsäljare som har Kampes ullgarn.

Det tvåtrådiga ullgarnet är inget typiskt garnaffärsgarn, utan man brukar få skicka efter det. Garnet säljs under lite olika namn också, se inlägg # 1.

VildaVittra
10/15/13, 2:21 PM
#6

Använd lingarn istället när du övar, eventuellt enbart i varpen eller tvärtom. Det är ganska så styvt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[T-Fia]
10/15/13, 11:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tack för tips, Grunnebo ligger ganska nära här, skall försöka titta in där snarast och se vad dom har, tycker det är väldigt svårt för mig att utläsa på hemsidorna hur olika garner känns fast jag har tittat runt, möbelgarn ser ju bra ut, medan plädgarn t.ex låter ju mjukt men jag har verkligen ingen aning om något som har med garner eller vävning att göra. Skall nog prova med lin med, eller kanske bomull…

Har vävt några övningsband och de ser ju rent bedrövliga ut, svårt att få kanterna snygga, tips på att behålla samma bredd genom hela bandet? Blir faktiskt värre för varje band eftersom jag försöker mig på att plocka mönster och det gick ju sådär :-D Senaste är till höger, mitt absolut första till vänster…

VildaVittra
10/15/13, 11:11 PM
#8

Bomull är inte lika styvt som lin.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[T-Fia]
10/15/13, 11:20 PM
#9

Aha, då skall jag införskaffa något nystan lingarn med i de färgerna jag använder mest och jämföra, kanske blir lättare att få snygga kanter då. För jag kan ju inte hålla på att kassera banden för länge det blir dyrt det.

anki1
10/16/13, 11:17 AM
#10

Det var snygga mönster.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

[SusanneKs]
10/16/13, 11:25 AM
#11

Nej! Vänta med lin tills du är skickligare. Lin är oelastiskt och känsligt för nötning. 

Lämpliga nybörjarmaterial för bandvävning är bomull och ull av kamgarnstyp eller sån som man gör möbeltyg av. Det mesta går om du bara får in garnet i hålen på bandgrinden.

Skaffa gärna en bok om vävning i bandgrind. Det kan finnas begagnade hos 
antikvariat.net eller bokborsen.se

På din fina bild ser man tydligt att du har fått in att det är varpen som ska synas mest, inslaget märks nästa bara som en prick ute i kanten. För att få det jämnt brukar man lägga in inslaget löst med en ögla ute i kanten. Sedan byter man skäl, slår till med kniven och drar till inslaget försiktigt så att öglan försvinner innan nästa inslag läggs in löst.

Så blir det lätt att få raka snygga kanter.

Ha det kul och fortsätt ditt fina arbete.

parsley
10/16/13, 11:29 AM
#12

Jag som inte testat tycker givetvis att banden är jättesnygga.

VildaVittra
10/16/13, 11:31 AM
#13

#11 Styva garner är lättare att få snygga kanter med.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[SusanneKs]
10/16/13, 3:31 PM
#14

#13
Jag tycker inte det. Varpen ska vara jämnt sträckt och det är svårare med stela garner. Gör inslagen som jag beskrev så blir det fint.

[T-Fia]
10/16/13, 3:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag gör sådär med en ögla (kikat på youtube ;-), och jag har inte mindre än tre böcker köpta på  tradera och bokbörsen det är därför jag fått till mönstrena :-) Och letat reda på en massa snygga mönster på google som jag någon gång skall klara av att väva… kanske.
Mitt mål är att väva samiska band och kanske folkdräktband, därför jag vill använda ull.
Undrar om jag inte såg någon film där de hade satt fast en dubbelvikt plastbit på bandet som man då såg bredden på och skulle kunna hålla den. Väldigt svårt att pilla upp när det blir fel med har jag märkt.

Har faktiskt inte ens en riktig bandgrind, utan har en del från en briobarnvävstol :-)  Vet inte om det är stoorstålka som gäller när jag skall köpa en riktig? Och en bra skyttel… nu har jag en platt pinne som jag klippt två jack i med sekatör, kanske inte det idealiska men var ju tvungen att se om jag alls kunde och tyckte det var roligt innan jag investerade för mycket pengar ;-)

[T-Fia]
10/18/13, 6:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Hjälp! Jag fattar ingenting!
När jag nu väl börjar få tlll det lite med mönstervävningen och att plocka upp trådar och så så ser jag att det inte alls blir som jag vill.
Jag har röda mönstertrådar på gul botten. När jag väver ovansidan så det det fint ut, det röda (dubbla trådar, var tredje tråd) ligger snyggt uppepå bottnen, men när jag vänder bandet… så är både det gula och det röda "uppepå". Inte snyggt alls! Jag har ett likadant band som jag försöker väva, där är de röda mönstertrådarna ovanpå bottnen på bägge sidor och bottnen är liksom fäst vid varje inslag…. vad gör jag för fel, eller vad kan jag göra annorlunda för att också få det så? Bifogar en bild, det vänstra bandet (som är liksidigt) är ett köpt, det högra är mitt och på den sidan allra längst till höger går både gult och rött ovanpå medan andra sidan är så som jag vill ha det.
Hoppas någon förstås vad jag undrar och kan förklara pedagogiskt för en ytterst förvirrad blondin…:-(

[SusanneKs]
10/19/13, 1:00 PM
#17

#15

En bandgrind av plast duger alldeles utmärkt. Om du vill ha något annat senare finns det väldigt fint skurna bandgrindar för mycket pengar och enklare som blir mindre dyra.

Det spelar ingen roll vilken skyttel du har, bara man samlar ihop inslagsgarnet på något sätt. Jag har ibland inslaget samlat i en tuss, det räcker bra.

Det riktigt viktiga är att alla varptrådarna är precis lika mycket spända. Du kan lätta lite på varpspänningen (för kroppen framåt) när du öppnar ett nytt skäl, men när du packar in inslaget ska varpen vara jättehårt spänd (kroppen bakåt). Man packar hårt med en rak kant på t.ex en bordskniv. Då får du det motstånd som krävs för att känna hur mycket du ska dra in öglan på inslaget.

[SusanneKs]
10/19/13, 1:42 PM
#18

#16

Du har redan fått hjälp med hur du ska plocka på Facebook.

Skaffa ett garn som heter Möbelåtta. Det är ett tvåtrådigt ullgarn 8/2 som finns i flera färger. Jag tror att det är lagom tjockt. Googla på namnet så hittar du återförsäljare.

Vad jag ser i din röd-gula bild är att du har ojämn varp och att du inte har packat inslagen tillräckligt tätt. Håll bandgrinden så långt ifrån dig som möjligt så blir vinkeln mellan väv och bandgrind mindre skarp. Gör dig en mall för bandbredden så blir det lättare att hålla en jämn bredd.

Jag tror att ditt proffsvävda band är gjort i en bandvävstol. Det är klart mycket lättare att få snyggt.

[T-Fia]
10/19/13, 1:48 PM
#19

Ja jag tycker det funkar bra med min hittepågrind :-) Men jag skall köpa en med skåror för mönstertrådarna hos stoorsålka för jag behöver ändå en som rymmer fler trådar.
Gårdagens problem löste sig med, jag hade plockat ner bottentrådarna mellan mönstertrådarna för det trodde jag man skulle men så var det ju inte.

Men, nu har jag letat och letat efter garn. Jag köpte ullgarn för många hundra häromdagen och satt i flera timmar och nystade upp men inser att även det är för tjockt (300 m/100g). Kamgarn verkar vara det jag skall ha och det är väldigt svårt att hitta och när jag hittar så är det på stora rullar till maskinstickning vilket blir dyrt när man skall ha kanske 6-7 färger. Tips någon, det skall tydligen vara minst tvåtrådigt och cirka 450-500 m/100 gram. ull ska det vara.

VildaVittra
10/19/13, 1:54 PM
#20

#19 Äsch, bygg en själv av glasspinnar, då har du ju en ursäkt till att svulla glass. 😛

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[SusanneKs]
10/19/13, 2:36 PM
#21

Se inlägg #16 om lämpligt garn

[T-Fia]
10/19/13, 2:43 PM
#22

Jag tror vi skriver om varandra :-) Ser ju bra ut det där med möbelåttan, tack för tips! Skall se om någon säljer det härikring eller om jag måste beställa.
Fasen då, skall man behöva en vävstol med för att få det fint… nåja, dom är ju inte så dyra men jag väntar nog tills jag ser om intresset håller i sig… har just beställt bandgrind och skyttel och en bok på stoorstålka så nu är det bara garnet som fattas men jag får öva med det jag har så länge och försöka få till banden riktigt snygga.

Upp till toppen
Annons: