Annons:
Etikettstickning
Läst 5943 ggr
Filosophies
9/22/13, 7:37 PM

Sticka randigt som är lika fint på båda sidor!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag vill sticka en halsduk med flera olika färgbyten. Jag har stickat slätstickning, dvs varannan räta, varannan avig, men det blir inte så fint. Så innan jag ens fortsätter vill jag överväga min metod och be om lite proffsråd. :)

Mitt första (och största problem) är att det blir en tydlig avigsida. Jag vill helst att min halsduk ska vara fin på båda sidor. Finns det något sätt att göra färgbytena annorlunda, eller behöver jag välja en helt annan stickmetod?

Mitt andra problem är att halsduken tenderar att snurra sig innåt längs med sidorna. Något knep för att få kanten rak och fin?

Hoppas på goda råd, i denna (garn)tråd! ;)

(Bifogar bild på baksidan av mitt verk, dvs den minst charmigas sidan.)

Annons:
Svarttusch
9/22/13, 7:41 PM
#1

Resårstickning är ju bra till halsduk. då blir ju baksida och framsida likadant :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Filosophies
9/22/13, 7:45 PM
#2

Tack Malin, vet du om det går  åt mer garn med resårstickning? Är det svårt för den inte lika vana "stickaren"?

Svarttusch
9/22/13, 7:54 PM
#3

garnmängden vet jag inte riktigt, "tror" det krävs lite mer. Men jag kan inte säga säkert :) Jag tycker det är ganska lätt och jag kallar mig själv nybörjare :) Jag brukar göra 2 räta, 2 aviga hela varvet (börjar och slutar varje varv med rät, så om varvet egentligen börjar på 2 aviga blir det 1 r, 1 a, 2 r osv… ). Sen är det ju bara att fortsätta, det blir som som slätstickning fast i rader :) 

Alternativet är ju annars, om du inte vill resårsticka, att sticka alla varv räta. Då blir det lika på bägge sidor, men jag tycker resår eller slätstickning är mycket finare :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Evahelene
9/22/13, 8:10 PM
#4

Tar mig friheten att svara på frågan i #2

Jo det går lite mer garn men halsduken blir tjockare, aningens lite mjukare och du slipper problemet med att kanterna viker in. Lite krångligare är det men du kommer fort in i att sticka varannan rät, varannan avig. Denna beskrivning (en pdf-fil) har bra råd.

Annars kan du ju sticka den som en tub, alltså sticka runt på strumpstickor. 🙂

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Filosophies
9/22/13, 8:21 PM
#5

Jag håller med dig, alla varv räta är inte lika snyggt…

Såg den här videon och undrar om det är resårstickning hon nämner som metod på slutet…?

http://www.youtube.com/watch?v=MF8PCPU4ZX0

Filosophies
9/22/13, 8:24 PM
#6

Tack @Evahelene! Mycket bra beskrivning. När jag antar du har rätt, man kommer in i det efter några varv. Bara att repa upp och börja om. När man ändå lagt ned pengar på fina garn vill man ju att det ska bli riktigt snyggt! :)

Annons:
[SusanneKs]
9/22/13, 10:05 PM
#7

#5

Vilken bra video du har hittat! Den visar verkligen hur man kan få snygga färgbyten. Demonstrationen visar brittiskt/amerikanskt sätt att sticka, men det bör gå lika bra att sticka som vi gör.

Ett knep för att undvika att stickade arbeten korvar sig är att sticka lika många räta som aviga maskor. Det gör man ju med resårstickning. Enkel mosstickning och mosstickning över 2 maskor/2 varv blir också  fint. Spetsmönster med lika många räta som aviga maskor är kul och tacksamt för vana stickare.

parsley
9/23/13, 9:05 AM
#8

Mossstickning är också ett alternativ som fungerar till halsdukar.  Man kan t ex sticka varannan rät och varannan avig. På nästa varv stickas räta maskor på de aviga och aviga på de räta. En rät maska ser ut som en fläta och en avig som en liten knut.

Upp till toppen
Annons: