Annons:
Etikettböcker-lästips
Läst 2090 ggr
parsley
2013-09-18 09:21

Bokkartan ritas om

Journalisten och författaren Dag Öhrlund bloggar om att bokkartan håller på att ritas om. 

Flera av de stora, traditionella förlagen/förlagsgrupperna är till salu däribland Forma books som ger ut en del handarbetsböcker. När det gäller handarbete så konkurrerar ju internet med bloggar och gratismönster med den traditionella bokutgivningen. På t ex Garnstudio och Järbos hemsida finns betydligt fler mönster än vad som kan rymmas i en bok. I många fall är beskrivningar på t ex bloggar noggrannare och mer pedagogiska än beskrivningar i böcker. Via olika sajter finns möjlighet att utbyta erfarenheter om handarbete. Den som tycker det är lättare att lära genom att se kan hitta instruktionsvideor på nätet. Flera av de böcker som jag betraktar som blivande klassiker i handarbetsbiblioteket är utgivna på mindre eller egna förlag. Kabusa förlag har gett ut "Spår av liv - andra boken om gamla svenska lapptäcken" av Åsa Wettre. Solveigs böcker om mönsterstickade vantar är utgivna på eget förlag.  

Vad tror ni?

http://www.ohrlund.se/blogg/?p=1786

Annons:
Biadora
2013-09-21 14:03
#1

Det är svårt att få tag på bra hantverksböcker. De bästa jag har är från 70talet. Visst, det finns bra böcker idag också, men jag tycker dom drunknar lite i alla dessa "fina att titta i"-böcker.
Alla dessa för all del jättefina idéböcker som visar 20 projekt i samma, eller 2-3 olika stilar/mönster.
Jag tror att dessa idéböcker alltid kommer finnas kvar. Om inget fö att folk kommer att vilja ge ut dom själv, eller att det komme ett Hela Sverige Stickar/virkar/hantverkar. ;)
Och att de böcker jag helst skulle vilja se, de som tar upp "tråkiga" udda sömsätt och är mer tekniska, kommer bli ännu mer ovanliga.

Upp till toppen
Annons: