Annons:
Etikettspinning-vävning
Läst 4193 ggr
LinaLj
4/29/13, 3:08 PM

Var får ni tag i ull?

Fram till nu så har jag alltid köpt färdig ull till när jag spinner. Men nu skulle jag hemsk gärna få tag på otvättad råull men det verkar vara nästan omöjligt.

Hur gör ni andra för att hitta ull?

Annons:
Ph77
5/3/13, 9:17 PM
#1

Angoraull, se min annons insatt idag. Ett prova på paket.

ph77

VildaVittra
5/5/13, 12:31 AM
#2

Jag erbjuder mig att klippa fåren hos småhållare mot ullen. Det kostar pengar för dom att ta in en som klipper så de brukar gå med på det. Tänk dock på att ullen ska komma från får som klipps två gånger om året. Klipps dom enbart en gång blir ullen obrukbar.

Ett får tar ca 45 minuter att klippa med fårsax för den som är ovan. Se till att komma ner till huden med saxen annars består ullen mest av täckhår.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[SusanneKs]
5/5/13, 10:08 PM
#3

Man kan köpa direkt från fårägaren, jag känner  folk som stannat till vid gården närmast de betande fåren och tagit kontakt. Någon kom och visade upp sitt kap, men det visade sig vara bukull som borde ha rensats bort.
Bäst är att känna någon seriös fårägare som håller ullen skräpfri. Hittar man rätt så kan man få riktigt fin ull.

Köp bara nyklippt ull om den är otvättad, några få månader är OK. Efter en tid stelnar lanolinet och går inte att tvätta ur så lätt.

Upp till toppen
Annons: