Annons:
Etikettböcker-lästips
Läst 2825 ggr
parsley
2013-02-12 12:37

Bokrea 2013

Jag har gått igenom bokrea-titlarna för 2013 och hittat följande när det gäller handarbete. En del böcker finns bara hos vissa återförsäljare och priserna kan variera en del så ni får kolla. Om möjligt har jag kompletterat varje bok med ett kort omdöme

  • Larsson – Vantkalendern 2013. Solveig Larsson är känd för sina mönsterstickade vantar.

  • Zacke- Herngren – Galen i garn samt Nytt och kreativit med betong och loppisfynd. Den sistnämnda innehåller förmodligen inte speciellt mycket textil.

  • Mia Bengtsson – Virka mina bästa amigurumis. Köpvärd om man vill ha en bok med amigurumibeskrivningar och grundläggande virktips. Figurerna verkar ha funnits med i hennes tidigare böcker.

  • Erica Laurell – Väldigt virkat. Trendig virkning i form av plagg och heminredning. Tydliga beskrivningar och bra virkskola

  • Miller-Vampyrstickat. Vackra modeller inspirerade av diverse filmer och TV-serier med vampyrer. Modellerna kräver viss stickvana och vana vid att läsa mönster och vid behov arbeta om dem.

  • Malin Larsson – Roligt att sticka. Bra nybörjarprojekt för mor och dotter.

  • Bannara-Jeppson – Vackert till fönster. En bok som jag inte läst. Jeppson brukar dock ha genomtänkta projekt i sina böcker.

  • Carr – Vilda fleecedjur. En bok som jag inte läst

  • Malin Larsson – Pyssla hela året. En bok med inspirerande pyssel i olika tekniker för hela året

  • Haxell – Gör dina egna leksaker. En bok jag inte läst.

  • Stenklöv -Fröjdefull jul. En bok med inspirerande julpyssel och tydliga arbetsbeskrivningar

  • Merkesdal – Lappar i rött och vitt. Inspirerade om man tilltalas av just lappar i vitt och rött. Är man nybörjare inom lappsömnad komplettera gärna med en grundläggande bok om tekniken också.

  • Pantzar – Sticka i romantisk lantstil. En bok som kräver viss stickvana

  • Hörling – Sy nytt av gamla skjortor. En liten och tunn bok, som kan inspirera.

  • Hörling – Sy enkelt med vävda tyger. En liten och tunn bok, som kan inspirera.

  • Ignell- Favorite rag rugs, på engelska om trasmattor. En bok jag inte läst

  • Baird – Patchwork med hjärtan. En bok jag inte läst

  • Anna Örnberg - Ett par heminredningsböcker från de senaste åren kan finnas på rea. Böckerna innehåller även en del textilt av heminredningskaraktär. Shabby chic (allt som är eller kan målas vitt) och industridesign (föremål från gamla kontor eller industrier) dominerar.

Annons:
parsley
2013-02-12 12:39
#1

Ett skönlitterärt komplement till fack- och inspirationsböckerna om textil :)

Åsa Moberg - Kärleken i Julia Anderssons liv

Relationsroman som utspelas på 1970-talet. Huvudpersonen är textilkonstnär och formgivare.

parsley
2013-02-12 12:51
#2

På Åhlens (jag har inte sett dem hos internetbokhandlarna finns)

Jan Eaton - Virkade accesoarer.  En användbar bok baserad på ett antal grundmodeller som arbetas om.

Wood - Väskor, väskor Diverse sydda modeller med relativit hög svårighetsgrad.

parsley
2013-02-24 11:40
#3

Någon som bestämt sig för något på bokrean än?

Kärleken i Julia Anderssons liv kommer jag att köpa och ev Eatons bok om jag lyckas ta mig till något Åhlens som har den.

Afturelding
2013-02-27 19:43
#4

För den som tycker om dräkthistoria så finns det flera böcker på engelska hos Akademibokhandeln. Jag kom hem med boken Lingerie och Vintage Fashion. Båda böckerna är väldigt trevliga med stora bilder och bra texter :) Jag har redan två böcker som motsvarar dessa på svenska, men dessa är större och har fler bilder.

Redan igår började jag sy på en 30-tals inspirerad långklänning som jag ska ha på ett dop nästa helg ;)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

parsley
2013-02-28 09:10
#5

Missade den här när jag gick igenom katalogerna. Rekomenderas varmt.

http://www.bokus.com/bok/9789153427933/parlor-och-band-flata-linda-knyt/

nakenkatt
2013-02-28 11:01
#6

jag köpte,virka amigurumihundar.För 59 kr.

Annons:
[Joanna76]
2013-03-02 22:10
#7

#6 Jag mé 😃 och en Hälge-bok

nakenkatt
2013-03-03 10:41
#8

#7 hundarna var riktigt små,ett riktigt små plocks jobb.Visst var det du joanna som översatte grisarna till svenska åt mig?nu har jag virkat klart två,vart riktigt bra.

[Joanna76]
2013-03-03 19:17
#9

Ja det var jag 😃och hundarna har lagts till min allt längre att göra lista. Den är nog kilometer lång nu 🤪

Upp till toppen
Annons: