Annons:
Etikettstickning
Läst 4508 ggr
mumin12
11/1/12, 3:08 PM

hur gör man?

Jag hade tänkt göra armvärmare i julklapp till mina två stystrar, men jag vet inte hur man ska göra. Sticka kan jag, men vilken teknik ska jag använda? Jag har standardgarn om ni undrar.

Hade tänkt lägga in en bild, men datorn ville inte det så om ni lägger in lite bilder på hur era ser ut så skulle det vara superbra! :)

Tack på förhand!

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
parsley
11/2/12, 2:09 PM
#2

1. Leta rätt på ett par stickor som passar till garnet

2. Ska amvärmarna vara muddar och bara täcka handleden och en bit av underarmen eller ska de gå upp en bit på handen också?

3. De sticksätt som är lämpliga att använda är rätstickning och resårstickning. Om man vill kan man experimentera även med andra sticksätt, men det är inte nödvändigt för att få ett par snygga och användbara armvärmare eller halvvantar.

4. Rätstickade armvärmare kan vara rätstickade på längden för att vara töjbara. Lägg upp så många maskor som behövs för att armvärmaren ska vara tillräckligt bred. Sticka till den räcker runt handleden, maska av och sy ihop. När något är rätstickat på längden så löper rätstickningens ribbor i riktningen handled-armbåge. Det är lättast att du mäter på dig själv för att det ska bli lagom stort.

5. Vill du hellre resårsticka så kan du sticka resår som består av 1 rät maska och 1 avig maska, eller resår som består av 2 räta och 2 aviga maskor. Lägg upp så många maskor som behövs runt handleden. Testa genom att mäta på sig själv.

parsley
11/2/12, 2:10 PM
#3

Beskrivning på rätstickad halvvante/mudd med tumhål. Du kan även sticka den utan tumhål om du bara vill ha en mudd.

Kickis svärmors muddar

Kicki har en schyst modell från svärmor, en sådan som är rätstickad på längden. (Ingen masktäthet angiven):

"Här är ytterligare en variant av muddar. Jag tycker dom ser ut som rånarluvor för händerna.

Lägg upp 50 maskor, sticka 56 varv räta maskor. Sticka 10 maskor, maska av 9 maskor och fortsätt sticka varvet ut. När du vänt och kommer tillbaka lägger du upp 9 maskor och fortätter sticka 12 varv till. Sy ihop. Om jag lyckats lista ut hur svärmor gjort …

Det värmer i alla fall mina förslitna tumleder."

Hålet där du maskar av och sedan lägger upp är alltså hålet förtummen.

Beskrivningen är hämtad från den här sidan

http://www.billigt-garn.net/torgvantar.html

parsley
11/2/12, 2:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En halvvante som jag stickat och lagt upp beskrivning på här på sajten. Den har tumhål. Du kanske har tjockare garn än det jag använt. Isåfall behöver du färre maskor. Prova dig fram

Pulsvärmaren värmer handleden. Halvvanten räcker upp till fingrarna eller en bit upp på dem.

Torgvanten är en fingervante utan fingertoppar. Här är en beskrivning på en användbar halvvante. Lättstickad, tålig och oöm. För den som föredrar att vara kreativ så kan man verkligen ta ut svängarna när det gäller ett såpass litet plagg. Det här är en halvvante för hundpromenaden.

Halvvante i sockgarn 44 maskor, sockgarn och stickor 2,5. Stickas runt eller fram och tillbaka och sys ihop. Resår *1 r, 1 a* Total längd 25 cm. När arbetet mäter 17 cm maska av 10 maskor i mitten av arbetet och lägg upp 10 nya nästa varv.

Variation: Eftersom de är ganska snäva, men töjbara, kan de stickas med upp till 52 maskor. Om man vill kan man göra mudden kortare och maska av för tummen när arbetet mäter 12-17 cm. Den totala längden blir då 20-25 cm.

Jag hade vissa funderingar på att öka några maskor i varje sida mellan tummen och handleden för att få torgvanten lite bredare, och sedan minska dessa maskor efter tumhålet, men eftersom ribbstickningen / resåren var så töjbar så visade sig att det inte behövdes. Sockgarn finns av ett antal olika tillverkare. De brukar bestå av 75 & ull och 25 % syntetmaterial och har en löplängd på ca 400 meter per 100 gram.

parsley
11/2/12, 2:22 PM
#5

Jag har lagt upp beskrivning på resårstickade halvvantar med tumkil om du kollar under artiklar här på sajten. De är lite svårare att sticka eftersom man ska hålla reda på ökningar samt sticka två olika sticksätt, resår och slätstickning.

Upp till toppen
Annons: