Annons:
Etikettbeskrivningar
Läst 3175 ggr
Miss Khaos
2012-10-21 22:15

Hjälp mig översätta mönstret!

Hittad den här gudomligt vackra sjalen, men eftersom jag är nybörjare och inte så haj på norska heller så skulle jag behöva ha hjälp med att översätta mönstret..

http://hobbykos.blogspot.se/2012/09/oppskrift-pa-majas-sjal.html

Annons:
parsley
2012-10-22 09:25
#1

Drops har en ordlista på sin hemsida. Kolla om du har nytta av den.

http://www.garnstudio.com/lang/se/ordliste.php

Miss Khaos
2012-10-22 16:59
#2

Tack, ska kolla in den!

Pialinn
2012-10-26 13:58
#3

Använd en lång rundsticka som passar till garnet du använder.

Lägg upp 3 maskor.
Varv 1: Först maskan lyfts löst avigt. (blir en vriden maska) Sticka 2 räta maskor(rm) i nästa maska, 1 rm i sista.

Varv 2: Första maskan lyfts löst avigt på alla varv. Sticka 2 rm i nästa maska. Resterande maskor stickas i rättsickning.

Varv 2 stickas ills det finns 60 maskor på sickan.

Nu delas arbetet i 3 delar.
Det ska vara 30 maskor på var sida hela tiden, medan mittpartiet ökar.
Sticka rätstickning på sidpartierna och slätstickning på mittpartiet. 1 varv rätt och 1 varv avigt.

Sticka som tidigare (1m lyfts, 2 m i nästa) tills du stickat 29 maskor. Sticka ihop de nästa 2 maskorna. Gör ett omslag = en ny maska. sticka de sista 29 maskorna.

Nästa varv sticka lika. 29 maskor rätt 2 tillsammans 1 omslag. MEN omslaget från förra varvet stickas avigt. 29 maskor rätt.

I fortsättningen ökar mittpartiet som ska stickas i slätstickning hela tiden med 1 maska på varje varv.(=omslaget) Man ökar 1 maska i början på varje varv och 1 maska på mittpariet

Hoppas du blir hjälpt av mitt översättnings-försök. Annars hör av dej.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Miss Khaos
2012-10-28 13:57
Effie
2012-10-28 15:15
#5

Ja, det var en fin sjal. Lite till stod det i beskrivningen:

Fortsätt tills sjalen är 75 cm. Följande varv (det står inte hur många) stickas i rätstickning; ökning i början av varje varv på samma sätt som man gjorde innan det blev tre delar.

Sedan ska det virkas en kant i "dobbel vifte":

börja på en långsida. Virka en fast maska, gör två omslag; stick ner virknålen ca 1 cm från fm. Tre dubbelstolpar tre luftmaskor tre dubbelstolpar (= 1 vifte) och en fm 1 cm från viften. Fortsätt så runt hela sjalen. I hörnena virkar man 3 dst 3 lm 3 dst 3 lm 3 dst.

Andra varvet sm till första lm-bågen. Så virkar man 3 dst 3 lm 3 dst i luftmaskebågen. 3 lm 1 fm 3 lm i fm från förra varvet. Och motsvarande mer i hörnena.

Tredje varvet picot: sm till lm-bågen. 1 fm, 3 lm, i fm. Hur många man gör framgår inte riktigt (jag ser bara en på bilden). Men när man är klar med detta, gör man 5 lm och en dst i fm mellan viftena och 5 lm, och så picot vidare.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: