Annons:
Etikettbeskrivningar
Läst 4505 ggr
parsley
10/18/12, 11:01 AM

Diagonal restgarnsfilt

I sin satsning Skicka och Sticka har Hemmets Journal lagt upp en del beskrivningar från böckerna Restvärme och Värma en liten av Anna Braw. Anna Braws böcker rekomenderas varmt. De innehåller mängder av genuin kvinnokunskap och användbara "handarbetsrecept".

Originalbeskrivningen finns här

http://www.hemmetsjournal.se/Handarbete/Sticka-och-skicka/Beskrivningar/Diagonala-restgarnsfilten/

Många som har stickat till olika hjälpprojekt har stickat filtrutor, och det kan man förstås göra – men om man inte räds en lite tyngre stickning och gärna slipper alla timmar med sömmar kan man sticka filten i ett stycke istället. Beskrivningen kommer från boken ”Restvärme”.

Mönstret har jag fått av en kvinna som också jobbar i vår second hand-butik. Min kollega utmanade mig att också börja sticka filtar. Det visade sig att det var kul – jag har tappat räkningen på hur många filtar jag gjort, och restgarner får man hela tiden. Nu byter vi garn med varandra. Min kollega gillar släta garner, och jag gillar lurviga.

Ofta använder jag 4-trådigt svenskullgarn tillsammans med yllebrodergarn. I en docka är det oftast 8–10 meter, och det kommer man långt på.

Man kan använda alla färger, och man behöver inte bry sig om att Fästa alla ändar, man lägger ändarna omlott istället. Man stickar med dubbelt garn, och ibland kan man behöva lägga ihop tre trådar om grovleken inte räcker till. Eftersom trådarna kommer från olika nystan hamnar skarvarna på olika ställen.

Jag brukar använda mig av en rundsticka nummer 7, 80 centimeter lång, men välj själv utifrån handlag och garnet du har. Tänk på att inte ha för tunna stickor – filten ska bli fluffig

Beskrivning:

Lägg upp 3 maskor och sticka rätstickning. Öka 1 maska i början av varje varv genom att sticka första maskan först genom främre maskbågen och sedan genom bakre maskbågen. Fortsätt tills sidan mäter 80 centimeter.

Minska nu i ena sidan genom att sticka 1 maska, sticka ihop 2 maskor, fortsätt med vanliga maskor varvet ut. Nästa sida ökas som tidigare. Fortsätt med dessa två varv i 32 varv. Minska nu i början på alla varv tills det återstår 3 maskor. Maska av.

Hälsningar

Mirjam Nordström (som arbetar i en second hand-butik i Lidköping och som alltid har flera stickningar igång)

Annons:
Upp till toppen
Annons: