Annons:
Etikettsömnad
Läst 3146 ggr
PeachyAlice
10/3/12, 1:25 PM

Nån som syr med trampmaskin?

För ett tag sen fick jag en urgammal Singer trampmaskin (dvs ingen elektronik alls), och jag tänkte först att det kunde ju vara ett roligt renoveringsobjekt och funderade inte mer på saken. Häromdagen började jag läsa bloggar om sömnad och kände återigen suget att lära mig sy ordentligt, det har alltid funnits där men har inte haft råd med en symaskin. Vänder mig om och inser att jag faktiskt har en. Så jag gjorde iordning den, tvättade, oljade, köpte nålar..

Och nu har jag sytt en tygväska! Otroligt enkel eftersom jag inte sytt sen jag gick i sjunde klass och är nästan 24 nu, men ändå. Den funkar! Gjorde lite research och fick reda på att det är en Singer modell 66 Lotus. Trevligt! Kommer nog ha den här ett tag.

Nån annan som syr "manuellt"?

Annons:
[SusanneKs]
10/3/12, 3:08 PM
#1

Grattis!

Jag sydde också på trampmaskin för många, många års sedan. Man kan klara sig jättebra med bara raksöm.

Vi hade en pytteliten sommarstuga på en ö utan elektricitet i Stockholms skärgård. Jag lyckades få tag i en handvevad raksömsmaskin och sydde barnkläder på sommaren därute. 
Min mamma lärde mig en del knep som gjorde att jag klarade mig utan zickzack-sömmar.

Pialinn
10/3/12, 5:44 PM
#2

Fällsöm och vändsöm är de bästa sömmar när man bara har raksöm

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

PeachyAlice
10/3/12, 8:40 PM
#3

Nu känner jag att jag borde göra lite research, jag är nämligen helt novis. Vad innebär fällsöm och vändsöm?

Pialinn
10/3/12, 9:32 PM
#4

1Här hittar du hur man syr en vändsöm.

http://ekaa-barnklader.blogspot.pt/2011/06/att-sy-en-vandsom.html

På syaidan finner du en skriven beskrivning hur man sye en fällsöm. Tittar du på ett par jeans så hittar du en fällsöm.

http://www.sysidan.se/lingo/view.htm?ID=2531

Hittade bara en engelsk sida med bilder.

http://www.sewneau.com/how.to/flat.felled.seam.html

Dessa sömmar syr man när man vill "gömma" sömsmånen.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[SusanneKs]
10/3/12, 11:47 PM
#5

Om man fodrar ett plagg så behöver man inte zickzacka sömsmånerna.

Ska det se professionellt ut kan man bandkanta synliga sömsmåner.

Man kan också kasta sömsmåner för hand med ganska stora stygn. Sy en raksöm över kaststygnen så hålls de på plats.

MegN
10/5/12, 1:31 PM
#6

Jag hade en trampmaskin när jag var student, köpte den för 200 kr inkl träpall (sen kostade det mig lite att muta kamrat med bil att köra hem gjutjärnseländet till mitt studentrum…!). Sydde massor av kläder och annat på den. För att lösa det med sömsmånerna gjorde jag antingen vändsöm i de plagg/material där det funkade, annars kastade jag sömsmånerna för hand. Jag upplevde inte det som något större problem.

Numera skulle jag aldrig byta tillbaka, men så syr jag också rätt många plagg med långa sömmar - särkar m.m. - i linne som absolut måste sicksackas/kastas för att inte tråda upp sig (tacka vet jag ylle!).

Annons:
Upp till toppen
Annons: