Annons:
Etiketttextilhistoria
Läst 5408 ggr
parsley
2012-04-16 11:55

Knyta sjalett

Förr i världen var det tydligen så att kvinnor som arbetade inomhus i tex herrgårdskök hade hucklet, sjalen eller sjaletten knuten i nacken. När hon gick ut knöt hon om sjaletten och knöt den under hakan.

Någon som har någon teori om varför?

En sjalett knuten i nacken är klädsammare än en som är knuten under hakan tycker jag, om man bortser från sött 1960-tal och en ung kvinna på vespa.

Annons:
fenix92
2012-04-16 20:56
#1

Teori: varmt i köket - svalare att knyta i nacken och håller håret mer samlat. Blåser och kyligt ute, varmare att knyta under hakan, både för halsen och öronen Glad

Lill-Kisse
2012-04-17 04:49
#2

Det hade också lite att göra med vad som ansågs passande och inte. Arbetande kvinnor (t ex pigor) skulle inte vara för fint klädda eller visa högfärd på andra sätt som t ex att gå med utslaget hår. Arbetade man i kök var det noga att inget hår hamnade i maten.
En snyggt knuten sjalett fungerade bra utifrån båda dessa motiv. Knuten kunde placeras i nacken eller så vände man på sjaletten och knöt ihop den ovanför pannan.

En sjalett sitter kvar lika bra hur man än knyter (om man kan konsten), så jag gissar att man knöt den under hakan för att få lite skydd mot drag runt halsen. I vissa trakter för länge sedan har knutens placering också varit ett sätt att markera om kvinnan var gift eller ogift.

tlover
2014-01-01 14:28
#3

efter att ha haft hilka i bärskogen sen jag var liten har jag en liten ovetenskaplig teori om att kuten under hakan skyddar den mer av ansiktet mot kyla/mygg, att knyta i nacke är betydligt svalare

/ En som alltid har hilka el sjal om håret då jag går på gården om vår/sommar/höst, däremot tycker jag det är snyggare att knyta i nacken så det är oftast där knuten hamnar.

när jag storstädar har jag hilka också, knuten i nacken.

mormor och mamma knyter i nacken med.

l'm back

Veda
2014-01-20 10:56
#4

Gammal tråd men jag blev sugen att ge mig in i gissningarnas värld:

En halsduk knuten i nacken sitter tight på huvudet och förstör alla eventuella frisyrer medan en löst knuten halsduk som på t ex 60-talet räddar frisyren vid dåligt väder.

Upp till toppen
Annons: