Annons:
Etikettnålbindning
Läst 5262 ggr
imoon
6/15/11, 7:14 PM

Brudklänning i spets, 100% nylon

Jag har köpt en brudklänning med väldigt mycket spets och enligt märkningen 100% nylon. Den har några fläckar vilka jag vill få bort men i märkningen står det "dry clean only". Handtvätt borde den väl klara? Vad tror ni om klorin för att bleka bort fläckarna om de inte går bort med endast tvätt?

Tack på förhand!

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Annons:
parsley
6/15/11, 9:13 PM
#1

Många plagg har "fega" tvättanvisningar. Förmodligen klarar ditt plagg handtvätt. Tillverkare  och återförsäljare "fegmärker" plaggen för att undvika reklamationer. Vanlig nylon ska klara maskintvätt i 40 grader utan problem och klarar troligen också 60 grader. Ett spetsplagg bör tvättas i en tvättpåse som skyddar mot slitage från maskinen. Är det en brudklänning är nog handtvätt att föredra. YES diskmedel kan fungera lika bra som tvättmedel.

Syntetmaterial kan vara känsligt för klorin. Testa med lite klorin på t ex en bomullstops på en fåll eller en söm och se vad som händer med tyget.J avex kan vara ett alternativ till klorin. Om du  använder Javex så testa på något osynligt ställe på plagget först och gnugga inte eftersom fibrerna blir sköra och kan gå sönder när de är fuktade med Javex.

[Kaktuz]
7/7/12, 1:55 PM
#2

Hur är det med lakan då? För att få bort gamla fläckar?

Amandla
7/7/12, 9:11 PM
#3

Citron kan bleka fläckar, om man sen hänger ut plagget i solsken så kan det ta bort det sista om man har tur.

Lakan tål 90-graders tvätt och blekmedel, i alla fall om det är äldre kvalité. Nyare lakan är infärgade till vitt och då blir de gråa av blekmedel… Vanish har funkat bra tycker jag, dels kan man använda gelvarianten och gnugga in i fläcken, sen kan man blötlägga en stund  och sedan tvätta med pulvret.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Kaktuz]
7/8/12, 8:18 AM
#4

Tackar Skrattande

Upp till toppen
Annons: